Testbank met rollen bank en programmers

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Testbank met rollen bank en programmers

Bericht door denobis »

Inmiddels testbank gebouwd met de nieuwe rollenbank van Kpf-Zeller , speedcat , sprog , esu programmer en decoder tester.
Daarbij ook niet de aansluiting naar het Dinamo systeem niet vergeten.
Ik heb er ook een ampère en voltmeter in aangebracht zodat ik kan zien wat de railspanning en de afgenomen stroom is.
Werkt ideaal ook snelheid ijking in iTrain werkt perfect.
Bijlagen
20240303_113540kl.jpg
20240303_113540kl.jpg (228.67 KiB) 132 keer bekeken
20240303_113508kl.jpg
20240303_113508kl.jpg (288.01 KiB) 132 keer bekeken
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Ben Spoorman
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Grappig gemaakt en het zal best werken. Maar ik prijs me gelukkig dat ik dat als DCC rijder met Koploper voor m'n 35+ treinen op de baan allemaal niet nodig heb. Mijn lokkies ijken zichzelf éénmalig en automatisch op het spoor terwijl ik koffie drink en een boom of struik plant en programmeren doe ik onder POM. ;)

Gr, Ben.

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik ben ook een dcc rijder maar ik repareer en bouw ook loks om.
En ik bouw treinen nu bv bezig met een ns 3737 in metaal en daar komt een sounddecoder in.
Met de speedcat duurt een ijking in 2 richtingen nog geen 10 min.
Dus voor mij een verrekte handige tool zo.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Ik rij N-spoor, Dinamo icm iTrain.

Echter voor HO en grotere sporen is zo'n KPF-Zeller rollerbank icm Speedcat wel een mooi alternatief ipv een ijkspoor.

Voor de N-spoor rijder heeft zo'n KPF-Zeller rollenbank ook na delen omdat de treinen met de grotere wielen er wel op doen, echter ga treinstellen zoals de Piko Talent 2, Kato Br425 er op willen ijken heb je een probleem, ivm deze treinstellen hebben wielen met een kleinere diameter en dan gaat het mist op de rollerbank.
Met vriendelijke groet, Mark

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Er is van kpf ook een special n spoor uitvoering.
Er is er zelfs 1 voor n en ho spoor.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

denobis schreef: 05 mar 2024, 13:41 Er is van kpf ook een special n spoor uitvoering.
Er is er zelfs 1 voor n en ho spoor.
Dat weet ik Hans, echter het probleem bij de N-schaal uitvoering is het inrollen van de wielen in de rollenbank.
Tevens slipt de n-schaal versie sneller, ivm de lok is lichter, waardoor je bij sommige de loks tijdens het ijken vast moet blijven houden.
Met vriendelijke groet, Mark

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

@Mark been
Daar hebben ze nu ook een oplossing voor.
Er is een speciale vastzet set voor de nieuwe rollenbank verkrijgbaar waar mee je je lok op de rollen drukt.
En ik moet zeggen dat door de verlichting de wielen goed op de rollen zetten een stuk makkelijker is.
Bijlagen
roto-fix-01_ml_42_2_76_2.jpg
roto-fix-01_ml_42_2_76_2.jpg (38.27 KiB) 82 keer bekeken
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Hans,

De Kpf-zeller rollerbank is voor Ho spoor en groter echt wel een goede investering als je veel loks gaat ijken.

Maar N-schaal is kleiner, fijner en dan loop je tegen andere problemen op, zoals deze:

Afbeelding

De bovenste lok, is de normale wielen voor loks, daar werkt de Kpf-zeller rollerbank gewoon goed op. Echter de onderste is een Kato Br425 / 426 treinstel met fijne wielen, en andere breedte, deze is niet te ijken via de Kpf-zeller. Daartussen zit nog de Piko treinstellen zoals de Br440 / 442 en deze zijn heel en heel lastig op de Kpf-zeller te positioneren.
Met vriendelijke groet, Mark

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Je kan die speedcat ook op de Chinese rollenbanken zetten.
Ik heb dat ook uitgeprobeerd.
Ik weet alleen niet wat voor resultaat dat geeft met de diverse niet nen wielen.
En met verlichting is het positioneren wat makkelijker (je ziet het gewoon veel beter).
En ik denk dat het bij die kato niet ligt aan de wielen maar aan de kunststof schenen die te dicht op de wielen zitten en de zelfde hoogte hebben als de wielen.
Zou je bij wijze van spreken er een millimeter af vijlen (moet je niet doen hoor) dan zou het wel kunnen werken.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Overigen”