Erik's baantje van 165 x 85

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Erik-B schreef: 29 jan 2024, 09:35 JAAA ik heb mij vergist, ik heb een fout gemaakt. De rode draden, komende van de blokken hangen aan de zwarte !!! Komt omdat ik bij het leggen van de rails de verkeerde kleur draad aan de rail heb gesoldeerd. Rode draadjes ipv zwarte en nu te lui ben om alles weer te verwijderen en de juiste kleur draad aan de rails soldeer
Een hint kan zijn een rolletje plaktape te nemen van de juiste kleur en die om elk uiteinde te doen. De kleur van de tape gaat dan voor die van de draad zelf. Dat is wel zo handig als je iemand ooit laat meekijken naar een issue.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ik wil het wel eens over wissels hebben.
Op dit ogenblik begrijp ik er “de ballen” van of ik zie de bomen niet in het bos.
Hartpuntisolatie en hartpunt schakeling begrijp ik voor 100%

Doch die wisseltongen worden bedient door servo’s. En die hebben hartstuk isolatie schakeling nodig .Ik heb een Raspberry PI ( Linux),iTrain en een Z21.
- Dus bepaalde systemen zijn al op voorhand uitgesloten.
- Het is een kleine baan = weinig plaats om alles te plaatsen.
- Het moet ook nogal eenvoudig in te stellen zijn qua adressen!
- Wil nu ook niet een Win-pc aanschaffen, die koppelen aan iTrain om die adressen te programmeren.

Q) Maar wat moet ik nu echt gaan gebruiken om zowel die servo’s aan te sturen vanuit de Z21 ( DCC) en hoe moet ik die wisselpunt schakeling verwezenlijken?

-Ullenbroch.? Die had ik en heb ze weg gedaan als te omslachtig. (zie ergens in mijn draadje hier)

- Esu. ? Zou ik wel kunnen gebruiken om de servo’s te bedienen. Ik heb 10 wissels en dus 12 servo’s Mooi- sul, maar met de uitbreiding van de relais schakeling, dat neemt zoveel plaats in ! En twee relais schakelingen/wissel. Dat heb ik ook niet echt nodig.

- twee Esu’s voor de servo’s en drie DTS HPP4 (neemt al minder plaats in.)
Maar hoe bedien ik de spoelen van de HPP4 vanuit de Z21 of vanuit de ESU?

- ander oplossing - materiaal ??
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

HELP !!
Z21 DETECTOR X16
Press the programming button on the Z21®- detector X16 for at least 1 second; the white program LED starts to flash.
Activate a magnet article with the address of your choice within the next minute. The magnet article can be activated using the Z21® App or another input device such as the multiMAUS.
Wat bedoelen ze met een magneet artikel activeren ??? Die detector is toch maar aangesloten aan rails. Ik heb ook geen wissel met bediening via magneet spoelen??
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Knopje 1 sec. indrukken, de witte led knippert en voorts stuur je vanuit je centrale een wisseladres bijvoorbeeld 17. Je detector heeft dan de terugmeldadressen 17 t/m 32. Of je daadwerkelijk wissels hebt doet er niet toe.

Gr, Ben.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Pfffp. De lust bekruipt mij erg om heel die treinbaan, met alles erop of eraan door het raam te gooien.
Ik dacht, nu ik stop na 40 jaar scheepsmodelbouw: wou ik op mijn oude dag nog iets dat ik ook thuis kan uitoefenen als hobby. Iets dat mijn grijze cellen en mijn handen nog wat bezig houd ; blijkbaar heb ik de verkeerde hobby gekozen.

Ik had zo mooi van die binders overal gelijmd om de draden te begeleiden. Komen ze toch niet los zeker. :twisted: :| . Ik had ze nochtans met die zogezegde warme lijm uit een pistool gelijmd. Nergens zie je ook maar een spoor dat die lijm heeft gekleefd aan die binders. Op het hout lijmt dat goed; krijg het er maar weer af. :twisted: :mrgreen:

Draden trekken dat gaat nog, maar al dat gedoe met instellen van die decoders, servo wissels, etc.. begint me ook boven het hoofd te groeien.
Vandaag dus ook alle binders weer weggedaan, sporen van lijm zo goed mogelijk weg..
Afbeelding

Afbeelding

Nu ga ik nadenken over ‘WAT NU’
Nog een poging ? :?:
Mentor/raadgever zoeken? ;)
Club zoeken :idea:
Treinbaan en wagons en loc’s en rails en de rest weg ?
Terug maar een bootje bouwen.?
Terug maar app’s schrijven in Java.?
Grtz Erik

Marcel

Bericht door Marcel »

Niet gelijk bij de pakken gaan neerzitten, even een moment rust en dan weer beginnen.
Ik zelf ben ook bezig met het plannen van een baan maar dat duurt nu al bijna twee jaar.
Een baanplan heb ik maar ben nog niet zover dat ik kan gaan bouwen gewoon omdat ik al de technieken die er bij komen kijken nog niet begrijp of onder de knie heb.
Ik heb daarom een klein test ovaaltje gemaakt met passerspoor en twee wissels waarbij alles digitaal moet gaan werken en in de toekomst ook zelfstandig moet rijden.
Op het baantje probeer ik al dat gene uit wat ik in de toekomst op de grote baan wil gebruiken, zo blijft het voor mij overzichtelijk.
Dus gewoon rustig weer oppakken.

Succes Marcel
Groeten Marcel V

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Bij problemen kan ik uiteindelijk toch niet stil in mijn zetel blijven zitten.

Eerst eens gaan kijken bij verschillende Fora (3x) met zoekwoorden 'bindruggen, of boekbinders' om te kijken of er iemand iets gepost had over het lijmen van die dingen.
Buiten “bindruggen/boekbinders gelijmd" kwam ik niet veel meer te weten. Eén melding dat het gelijmd was met “Hot-spul”. Wat “hot-spul"ook betekend. Ik veronderstel van die warme lijm met een lijmpistool.

Na mijn “debacle” met warme lijm, zelf maar wat experimenten gaan uitvoeren.
Afbeelding

Bovenste : gelijmd met dubbelzijdige plakband
Middelste : gelijmd met “contact-lijm”
Onderste: gelijmd met “alles lijm”

Dacht ook nog aan ‘Kit’ zoals “Tec-7 “ doch vind daar de droogtijd te lang.
Nu alles minstens 48 uurtjes laten uitharden. En dan eens kijken welke ik nog kan lostrekken.
Grtz Erik

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Ik heb ze met kleine schroefjes vast gezet.
Klein gaatje erin geboort.Schroef je er door heen.
En het zit vast.En je kan ze altijd nog eens verplaatsen.

Mvg Ronald

Folkert van Wijk

Bericht door Folkert van Wijk »

Ik heb ze ook geschroefd. Drie schroefjes op een hele lengte. Ik gebruik kleine zelf tappende schroefjes met zo'n rood puntje. Dan hoef je ze geeneens voor te boren. Beetje duwen en hij gaat er zo doorheen.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Dank-U

Bestaan er schroefjes van 4 mm Lang? Ik moet de bindruggen zetten op de onderkant van de bodemplaat van de baan, die is maar 5 mm. dik. Grotere - langere schroefjes komen dan aan de ander kant uit en daar zitten de sporen. Of ik moet ze telkens afzagen /vijlen.

Ondertussen al resultaten van mijn experimenteer.

- Dubbele plakband. Niet doen je krijgt het terug los.
- Contact lijm : kleeft !! Nadeel is dat je ,door de ronde rug) maar een smal lijm oppervlak hebt. Dus weinig kleefkracht. of het gaat houden als je later er mee gaat bewegen bij het inleggen van draden ?? :idea:
- Allesklever en of Polymeer ( Tec-7) Je krijgt het bijna niet los of het hout komt mee !!! :D
Nadeel na het aanbrengen moet je een tijdje wachten tot e.e.a. is gehard. Erg vind ik dat niet , een dagje meer wachten.

en wat betreft :
Nog een poging ? :?: Doen!! Al moet ik het 100 keer vragen en 20 maal opnieuw beginnen. Er zullen uiteindelijk treintjes rijden.
Mentor/raadgever zoeken? ;). nog op zoek. Iemand uit het Antwerpse ??
Club zoeken :idea: Neen
Treinbaan en wagons en loc’s en rails en de rest weg ? neen ...
Terug maar een bootje bouwen.? JA
Terug maar app’s schrijven in Java.? ja
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”