Aansluiten lichtsluis

Cor de Snor
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2021, 09:43

Aansluiten lichtsluis

Bericht door Cor de Snor »

Dit wordt mijn eerste bericht, ik ben Cor de Snor, 75 jaar en woonachtig in Vlaardingen. Enige tijd geleden ben ik begonnen om automatisch te gaan rijden met Koploper. Ik gebruik een IB 1, OC32, Decoder 63 kaart, S88 van Rosoft en een Yamorc YD6016ES (ground). Na veel vallen en opstaan werkt de profbaan zoals het hoort. Nu wil ik voor het schaduwstation en opstelsporen op de ondertafel mijn "oude M-rails" gebruiken, hiervoor heb ik laatst op de beurs in Houten 4 stuks lichtsluis voor C-rail van Modelbouwled aangeschaft hier zat geen aansluitschema bij maar die zou op internet staan, NIET DUS. Na telefonisch contatct mondeling info gekregen over de aansluiting. Ik maak gebruik van een DC10V voeding, en als volgt aangesloten: Rood op de + en Zwart op de – De led op de sluis brandt heel flauw. Als ik de gele draad aansluit op de Rosoft S-88, poort Nr. 16 geeft koploper en de IB aan dat de bezetmelder bezet is, bij onderbreking van de lichtsluis brandt de led fel maar de bezetmelding blijft. Als ik de gele draad aansluit op de Yamorc YD6016 ES (Ground), poort Nr. 3 geeft koploper en de IB aan dat de bezetmelder vrij is, bij onderbreking van de lichtsluis brandt de led fel maar de bezetmelding wordt niet gemeld. Heeft iemand ervaring met deze lichtsluizen en wat doe ik verkeerd?.
Bijlagen
Modelbouwled.jpg
Modelbouwled.jpg (28.52 KiB) 334 keer bekeken
20231122_122225.jpg
20231122_122225.jpg (1.19 MiB) 334 keer bekeken

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik zou gewoon de firma modelbouwled vragen om een aansluitschema.
Zij zijn immers de verkopers.
Als je de foto van het bouwpakket bekijkt is het aansluiten vrij simpel.
je hebt 3 aansluitingen.
Out grnd vcc
dus + op vcc
- op ground
en dan de output dat is meestal een geschakelde -.
Die moet overigens wel belast worden anders werkt het niet.
Hang er eens een klein relaistje aan en kijk wat er dan gebeurd.
Bijgaand een aansluitschema.
Ik zie ook dat je de YaMorc verkeerd heb aangesloten.
Je moet 1 draad op de c en de andere draad op een ingang monteren.
Dus 1 draad verplaatsen naar de c. (= common of te wel gemeenschappelijke).
Bijlagen
Lichtsluis_bouw_pakket_overzicht_Rails_C_marklin.jpg
Lichtsluis_bouw_pakket_overzicht_Rails_C_marklin.jpg (15.56 KiB) 315 keer bekeken
aansluitschema.png
aansluitschema.png (137.78 KiB) 315 keer bekeken
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

JosS
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:43

Bericht door JosS »

In koploper kun je werking van de poort inverteren zodat de melder wel aanslaat.

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Dan zal hij toch eerst de draden op de bezetmelder van YaMorc correct moeten aansluiten.
Zo gaat het nooit werken.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Cor de Snor
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2021, 09:43

Bericht door Cor de Snor »

Dankjewel Denobis voor je reactie en het aansluitschema. Ik heb de lichtsluis uitgeprobeerd met een lampje, als de straal wordt onderbroken gaan de led op de print branden en het aangesloten lampje. De 2 draden die nu (zie foto) zijn aangesloten op de Yamorc komen van de bezetmelders van C-rail. Begrijp ik het goed dat de + op de C van de Yamorc moet worden aangesloten en de gele draad op een van de 8 bijbehorende poorten?

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Zie revisie tekening.
Bijlagen
aansluitschema 2.png
aansluitschema 2.png (185.92 KiB) 272 keer bekeken
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Cor de Snor
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2021, 09:43

Bericht door Cor de Snor »

Goedemiddag denobis, Ik ben nog even iets verder gegaan met testen, ik had nog een Digikeys DR4088 waarvan gezegd werd dat deze defect was, deze toch aangesloten om te testen en hij werkt prima. Als ik de lichtsluis er op aansluit en onderbreek krijg ik maar 1 bezetmelding. Het is nu als volgt aangesloten: de zwarte flatcable van de L,Net S88 Rosoft op de Loconet T aansluting van Intellibox 1. UTP kabel van S88 Rosoft Input naar Yamorc OUT. UTP kabel van Yamorc S88 IN naar Digikeys OUT. bij de digikeys is de + draad aangesloten op de "C". Bij de Rosoft en de Yamorc is niets aangesloten op de "C". Ik wil U nogmaals hartelijk danken voor het meedenken met als resultaat HET WERKT. Groetjes Cor de Snor
Bijlagen
20231205_123831.jpg
20231205_123831.jpg (1.84 MiB) 238 keer bekeken

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Geen dank Cor graag gedaan.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”