Z21 valt in storing (OPGELOST)

10820 (zwart), 10833 (wit), 10870 (XL)
Rien

Z21 valt in storing (OPGELOST)

Bericht door Rien »

Ik heb een redelijk grote U-vormige N-baan, afm. 2,50m x 3,60m x 1,50m met een diepte van 90cm over 2 verdiepingen deze zijn verbonden met elkaar middels 2 klimspiralen.
Er is redelijk veel rails aanwezig met diverse stations, rangeer en fabrieksterreinen. Het geheel is verdeeld in 4 secties welke gevoed worden door een zwarte Z21, deze werkt overigens prima.
Nu doet zich het probleem voor zodra er meerdere treinen met geluid en interieurverlichting rondrijden, centrale regelmatig in storing valt zonder een zichtbare oorzaak. De rode led begint te knipperen en alles staat stil, druk daarna direct de startknop weer in en alles rijdt gewoon, dit doet zich meestal voor in de buurt van een sectie overgang.
Wordt de centrale overbelast vanwege spanningsval of iets dergelijks? Kortsluiting is er niet. is dit misschien op te lossen door het toepassen van een booster die 2 secties kan voeden, dan is er minder spanningsval of verlies denk ik. graag wat advies hieromtrent.

m.v.g.
Rien
Laatst gewijzigd door Rien op 25 nov 2023, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g.
Rien

AlbertG

Bericht door AlbertG »

Hoi Rien,
De maximale belasting van een Z21 is 3,2A (pagina 13 van de handleiding).
Een H0 loc gebruikt tussen de 0,5 en 0,8A. Voor licht en geluid kun je daar 0,1 - 0,3A per loc of wagon bij optellen.

Hoeveel stroom er werkelijk gebruikt wordt kun je aflezen in de Z21 app bij de Z21 instellingen.

Je schrijft niet hoeveel treinen er maximaal rijden maar het is de moeite waard om uit te zoeken bij hoeveel treinen het mis gaat. Bij overbelasting is een extra booster de oplossing.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Die getallen zijn wel wat overdreven hoor. De gelijktijdigheid in de praktijk geeft meestal een wat minder zwaar beeld.

Een N loc trekt gemiddeld inclusief sound en trein een 100 mA tot 150 mA. Een H0 loc 200-300 mA. Tot heb ik ook wel eens meegemaakt dat H0 treinen inderdaad 500 mA kunnen trekken.

Maar overbelasting zou inderdaad heel goed kunnen.

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Rien

Bericht door Rien »

Ha Albert,

Er rijden dan 5 treinen en het Ampère gebruik ligt dan zo'n beetje rond de 900-950 mA.
Op het moment dat de Z21 in storing gaat is het verval niet goed zichtbaar het gebeurt in een split second.
'
m.v.g.
Rien
M.v.g.
Rien

Hube

Bericht door Hube »

Is er niet ergens een kortsluiting. Bijv. een wissel met puntstuk polarisatie waarvan het relais te kritisch schakelt, blijft hangen. Of een wiel die even kortsluiting maakt op een wissel, o.i.d. Deze dingen gebeuren bij mij nog wel eens.
Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

Rien

Bericht door Rien »

Is er niet ergens een kortsluiting. Bijv. een wissel met puntstuk polarisatie waarvan het relais te kritisch schakelt, blijft hangen. Of een wiel die even kortsluiting maakt op een wissel, o.i.d. Deze dingen gebeuren bij mij nog wel eens.
Nee, dat is het niet, het gebeurt ook niet ter plaatse van een wissel maar een heel stuk verder
M.v.g.
Rien

Ikke

Bericht door Ikke »

Snelle vraag, welke component zitten tussen de z21 en de verschillende secties? Al eens het spanningsverschil gemeten bij de overgangen?
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

AlbertG

Bericht door AlbertG »

Hoi Rien,
Sorry, ik heb je eerste bericht niet goed gelezen dat het om een n-spoor baan gaat. De waardes voor H0 heb ik van de website van de fa. Tams.

Ik raad je aan het aantal rijdende treinen langzaam op de voeren. Eerst 1 trein over de hele baan en als dat goed gaat een tweede er bij. Net zolang tot het fout gaat. Dan heb je (denk ik) wel een indicatie of het door overbelasting komt of dat er wat anders aan de hand is.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Rien

Bericht door Rien »

Snelle vraag, welke component zitten tussen de z21 en de verschillende secties? Al eens het spanningsverschil gemeten bij de overgangen?
Er zitten geen componenten tussen de verschillende secties, zij worden alle gevoed door dezelfde Z21 via de zogenaamde sterbedrading spanningsverschil is er niet.
Ik raad je aan het aantal rijdende treinen langzaam op de voeren. Eerst 1 trein over de hele baan en als dat goed gaat een tweede er bij. Net zolang tot het fout gaat. Dan heb je (denk ik) wel een indicatie of het door overbelasting komt of dat er wat anders aan de hand is.
Ga ik doen het resultaat laat ik nog wel weten. bedankt.
M.v.g.
Rien

Rien

Bericht door Rien »

Probleem is opgelost!
Uiteindelijk bleek, na heel veel testrijden, dat de storing ontstond zodra een trein op een bepaald punt in altijd hetzelfde blok de volgende 2 blokken reserveerden (dit ligt vast een de route aangegeven iTrain). indie blokken zaten nogal wat wissels met puntstuk polarisatie die dan min of meer allemaal tegelijk schakelden, daardoor ontstond er een soort piekbelasting die de centrale niet leuk vond. in iTrain heb ik nu ingesteld dat de wissels allemaal na vrijgave in de beginstand worden gezet (dat is meestal rechtdoor) en voilà probleem verholpen :o :lol:
M.v.g.
Rien

Plaats reactie

Terug naar “Z21 centrale”