totale railhoogte code 83 diverse fabrikanten

Blokkendoos
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2021, 14:07
Locatie: France

totale railhoogte code 83 diverse fabrikanten

Bericht door Blokkendoos »

Ik gebruik hoofdzakelijk PECO-rails code 83 op mijn baan. Nu komt het in een wisselstraat beter uit als ik een spoorverbinding maak met een kruispunt van 15 graden. PECO heeft in code 83 alleen een kruispunt van 9,5 of 90 graden. Ik moet dus op zoek naar een kruispunt van een ander merk. Ik zie dat zowel ROCO-Line als Tillig Elite deze kruispunten in code 83 in het programma voeren: ROCO 42497 en Tillig 85160.
Mijn vraag is nu:
- hoe zit het met de bielshoogte van deze 2 rails t.o.v. PECO
- hoe visueel afwijkend is de kop van de spoorstaaf vergeleken met PECO
Met andere woorden: welk merk past fysiek en visueel het beste bij PECO.
Het beoogde kruispunt wordt aan 4 zijden ingesloten door PECO Engelse (2x) en gewone wissels (2x).
Wie kan mij hierover wat meer vertellen uit ervaring.

c-rails
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Dat is een lastige vraag om antwoord op te geven. Alle drie de railsoorten zijn uiterlijk nogal verschillend. PECO heeft een zwarte biels, ROCO-line en Tillig Elite een bruine. PECO railstaaf is grijs-metaalkleurig en ROCO-line en Tillig Elite messing-kleurig. De bielsafstand tussen PECO en Tillig Elite komt weer meer overeen. ROCO-line staat iets nauwer. De hoogte van de biels zal nauwelijks van invloed zijn. Zal één of twee-tiende van een mm zijn. Ook aansluitend maakt het niet uit.
Het wordt dus eigenlijk een esthetische keuze.
Met vriendelijke groet,

Cor

Blokkendoos
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2021, 14:07
Locatie: France

Bericht door Blokkendoos »

Een verschil in de bielskleur en de zijkant van de railstaaf is natuurlijk nog met een verfje te verdoezelen. Ook met een wat afwijkende, andere afstand tussen de bielzen onder een kruispunt kan ik nog leven. Het gaat dus uitsluitend om het bovenaanzicht van de rails, die zoveel mogelijk overeen moet komen. Over Tillig heb ik eens ergens gelezen dat de code 83 uitvoering een erg smalle railkop heeft en niet precies 2,1 mm hoog is, maar 2,07 mm.
Ik geloof dat het het beste is om maar eens met een stukje PECO-rail naar een modelzaak te gaan waar ze zowel Tillig Elite als ROCO-Line rails verkopen en het dan ter plekke aanschouwen. Dat zal dan nog wel zoeken worden naar zo'n fysieke winkel waar ze beide hebben.

Blokkendoos
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2021, 14:07
Locatie: France

Bericht door Blokkendoos »

Nog even de aanvulling met wat Tillig Bahn zelf over de Tillig Elite rails schrijft:
"Niedriges Schienenprofil (2,07 mm = Code 83) mit außerordentlich geringer Kopfbreite (0,8 mm)"

Old MacDonald (Don)
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2023, 09:46

Bericht door Old MacDonald (Don) »

Ik snap niet hoe Tillig aan 2.07 mm komt als zijnde code 83. Ik heb altijd begrepen dat die 83 slaat op duizenste inch, dus 0,083 inch. Uitgaande van 1" = 25,4 mm kom ik tot de rekensom 0,083 x 25,4 = 2,1082 --> afgerond 2,1 mm.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Marketing, het zou dom zijn om af te wijken in de naam. Dan raken veel consumenten van slag.

Dezelfde reden dat Kato hun treinen N noemen (1:150) en veel Marklin H0 schaal 1:95 is....
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Materiaal bespreking”