Voor dit baantje had wilde ik het volgende
- een ovaaltje
- een stukje dubbelspoor om te kunnen passeren
- voldoende lengte om meerdere locomotieven op de baan te kunnen hebben
- licht zijn
- te transporteren in de kofferbak van mijn ouwe VW Polo uit 1985
- dus opklapbaar
Ook wilde ik graag ervaring opdoen met de Tillig Elite rails.
Het verhaal begint met een aantal platen berkenmultiplex van 9 mm. Helaas op dit moment lastig te verkrijgen door een heftig meningsverschil over landeigendom in het oosten van Europa, waar de 'hofleverancier' in verwikkeld is.

Maar het is gelukt.
Voor de baan twee plaatjes van 1060x750 mm gezaagd.
Voor een andere modulebak had ik ooit eens scharnieren gekocht. Maar hiervan had ik twee teveel, dus die komen nu mooi van pas.

Maar met rails erop kun je de platen niet zomaar dubbel klappen, want dan komt alles klem. Dus de 3D-printer in actie om blokjes te printen, waardoor het scharnier 15 mm hoger komt te liggen.

De zaak met M4x20 VZ RVS boutjes gemonteerd. Aan de onderkant van de plaat mooi verzonken.

Ook de 3D-printer blokjes laten printen om de hoeken te beschermen.

Ach, aangezien de printer toch bezig was, gelijk maar omlijstingen voor de tilopeningen.

Alles bevestigen met de M4x20 VZ RVS boutje, waarvoor ik de gaten 3,3 mm groot heb, zodat ik er M4 schroefdraad in kan tappen.

Dan moeten de rails worden bevestigd. Ook hiervoor bracht de 3D-printer uitkomst.

Piepkleine klemmetjes, maar die moeten ook vastgezet worden met kleine schroefjes met een kleine lengte.
Gelukkig deze kunnen scoren bij meneer King:

Maar helaas was het etiket onjuist. Het was namelijk geen TORX 8, maar TORX 6. Dat was wel even een probleempje om daar aan te komen, maar ook dat lukte met een setje TORX 6 schroevendraaiertjes:

Helaas tordeerde de punt van het schroevendraaiertje al snel en moest er een oplossing komen. Gevonden door de gaten voor te boren met een 1,5 mm boortje. Het was oppassen om niet dieper te gaan dan 7,5 mm, maar met een drupje tippex op het boortje kwam dat ook goed. Het getordeerd puntje voorzichtig afgeslepen en het schroevendraaiertje kon vrolijk door met z'n taak.
Het vastzetten van de rails ging erg mooi, vind ik zelf.

Om de platen goed tegen elkaar te krijgen, zijn de middelste beschermers mannelijk en vrouwelijk. Soort van paspen. Dus als je de platen openklapt, komen ze precies goed te liggen.
Voor het dubbelspoor aan de buitenzijde heb ik flexrail gebruikt.

Daar kwamen de klemmen van Massoth goed van pas.

De flex op maat maken met de dremel

En dan is het baantje bevestigd aan de klaptafel. Open:

en dicht:

Nu nog de omlijsting van de tilopeningen en de bedrading en dan kunnen er locomotieven rijden.
Voor de wissels wilde ik eerst zelf een constructie bedenken, maar het hoofd gaf niet thuis. Na een aantal pogingen de handdoek in de ring gegooid en van Tillig de 'handantrieb' gekauft. Dat was in een vloek en een zucht gebeurd.
Ongetwijfeld zijn er op dit vele varianten mogelijk. Ik heb dit gedaan zonder een vooraf opgesteld plan. Het is dus meer een soort van organisch ontwerp. Daarom zie je bij de foto van baan open ook een rol wc-papier. Het was soms huilen, uithuilen en opnieuw beginnen. ;D