Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Kolstt
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Dankje Martin !!

Kolstt
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Hierbij weer een kleine update. Na het inbouwen van de LUX-wielreiniger is er qua bouwen niet veel verandert. Afgelopen periode vooral bezig geweest met het leren rijden met iTrain. Het automatisch rijden ging niet vanzelf.... maar sinds gisteren rijden er 5 treinen automatisch als test in het schaduwstation. Hier voorlopig wel tevreden mee dus denk ik erover om nog wat weken verder te experimenteren en dan te beginnen met het maken van de klimspiraal en de weg naar "boven" te maken. Weer ff wat anders dan programmeren met de computer. Ik heb een filmpje gemaakt van het automatisch rijden om het resultaat vast te leggen van enkele maanden stoeien met de software maar ga met kleine stapjes vooruit. Ik heb nu wel de keuze definitief voor iTrain gemaakt.

Kolstt
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Na ruim 2 maanden weinig tot geen activiteit met het fysiek bouwen weer even een update. Licentie voor iTrain inmiddels aangeschaft. Begin juni eerst een paar weken op vakantie geweest ( Gardameer zonder hagelstenen B) ). Op de eerste werkdag na mijn vakantie (maandag 3 juli) mocht ik mij melden in het ziekenhuis voor wederom een heup-operatie. Nu de linker kant. Prima verlopen echter na een week kwam er wat vocht uit de wond en de behandelend arts was bang voor een bacteriele infectie dus mocht alles weer open voor een spoelbeurt en mocht ik 10 dagen aan het infuus voor een antibiotica kuur in het ziekenhuis. Gelukkig is het loos alarm gebleken want er is geen bacterie gevonden uiteindelijk. Eind goed al goed maar wel enige vertraging in het herstel opgelopen. Inmiddels begin ik alweer wat mobiel geworden dus ben ik voorzichtig begonnen met het maken van de klimspiraal, iets waar ik al een tijdje naar uitkeek. Alle draadeinden zijn inmiddels geplaatst ( zie foto 88). De komende weken gaan we hier lekker verder mee en zal van tijd tot berichten over de voortgang
Bijlagen
Foto 88.jpg
Foto 88.jpg (107.45 KiB) 335 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Zo de eerst 2 stuks 1/4 segmenten zijn klaar en geplaatst (Foto's 89 t/m 92) . Gelijk de bezetmelders aangesloten en alles getest voor zover mogelijk. De oplettende kijker ziet dat ik voor de klimspiraal een anders ondergrond gebruik. Had nog de nodige ondervloer voor laminaat over ( 3 mm bij de bouwmarkt) en eens kijken hoe dat dempt.
De 1200 loc van Marklin en de Plan V van Roco hadden geen enkele moeite met de 3% stijging. De buitencirkel (stijgend)is R3 en de binnencirkel is R2 (dalend).
Ook gelijk de gehele klimspiraal + verdere stijging (wordt de uitgang van de Hemtunnel) naar de bovenbaan in CS3+ aangemaakt. Blijft een gehannes maar met wat geduld heb je ook wat ( Foto 93 )
Op naar de rest van de klimspiraal :D
Bijlagen
Foto 89.jpg
Foto 89.jpg (91.62 KiB) 312 keer bekeken
Foto 90.jpg
Foto 90.jpg (86.45 KiB) 312 keer bekeken
Foto 91.jpg
Foto 91.jpg (100.09 KiB) 312 keer bekeken
Foto 92.jpg
Foto 92.jpg (99.03 KiB) 312 keer bekeken
Foto 93.jpg
Foto 93.jpg (74.13 KiB) 312 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

De bouw van de klimspiraal vordert gestaag. Inmiddels 6 x 1/4 cirkel gemonteerd, bedraad en getest ( foto 100). Bij het vierde segment de pantograaf opvang gemaakt van aluminium rond 4 mm. zie de foto's 97, 98 en 99. Ik heb ze met Bison montage-kit vastgelijmd en zitten muurvast aan de onderkant van de oprit. De uitlijning had iets beter gekund maar het werkt en dat is waar het omgaat :-) De elec. locs kunnen met de pantograaf omhoog rijden. Er is bijna 10 mm ruimte over bij Märklin NS1200 loc. Bij de NS1300 en de Mat54 Hondekop van Artitec zijn de pantografen veel fijner van aard dus die hebben meer dan genoeg ruimte.
Nog 1 omgang ( 4 x 1/4 segment) te gaan en ik kan beginnen met de Hem-tunnel uitgang. Dan komt ook de scenery om de hoek kijken. Ik heb een bevriende machinist wat opnames laten maken van de in- en uitgang van de HEM-tunnel dus eens kijken of ik dat zo gedetailleerd mogelijk kan nabootsen.
Bijlagen
Foto 97.jpg
Foto 97.jpg (73.59 KiB) 278 keer bekeken
Foto 98.jpg
Foto 98.jpg (136.92 KiB) 278 keer bekeken
Foto 99.jpg
Foto 99.jpg (141.2 KiB) 278 keer bekeken
Foto 100.jpg
Foto 100.jpg (104.25 KiB) 278 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Project "klimspiraal is gereed. Alles bedraad en getest (nog niet in iTrain). Zeer tevreden over het resultaat. De hoogte van de hoofdbaan met 2,5 cm verhoogd anders komt het niet uit met de tunnel uitgang.
Op naar het volgende project . De tunnel uitgang en verdere oprit naar de hoofdbaan. Dit komt in het zicht dus komt de scenery nu ook om de hoek kijken. Dat wordt een mooie uitdaging B)
Bijlagen
Foto 102.jpg
Foto 102.jpg (99.63 KiB) 248 keer bekeken
Foto 104.jpg
Foto 104.jpg (87.57 KiB) 248 keer bekeken
Foto 106.jpg
Foto 106.jpg (99.33 KiB) 248 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Weer een update. De afgelopen week de tunnel uitrit verder afgemaakt zodat er een testrondje gemaakt kon worden. Las onlangs op een forum dat er problemen konden ontstaan als je rechte stukken in je klimspiraal opnam vooral met lange treinstellen. Daar ik na elke 1/4 bocht een stukje recht had opgenomen met als doel het mangat wat groter te maken en tevens meer centimeters per omwenteling te krijgen om onder de 3% stijging te blijven werd ik toch wel wat nerveus.
Wat als de treinen werkelijk ontsporen? Daar moest ik maar even niet aan denken....
Met spanning naar het eerste testrondje gekeken met de langste trein maar alles bleef keurig op de rails :-).
Pfff. we kunnen weer verder!


Bijlagen
Foto 108.jpg
Foto 108.jpg (91.62 KiB) 212 keer bekeken
Foto 110.jpg
Foto 110.jpg (101.29 KiB) 212 keer bekeken
Foto 112.jpg
Foto 112.jpg (85.26 KiB) 212 keer bekeken
Foto 117.jpg
Foto 117.jpg (95.92 KiB) 212 keer bekeken

joopspoort
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Mooi complex! Prachtig gedaan. Maar is er straks nog wel iets zichtbaar van al dit moois?
Ik blijf het met belangstelling volgen. Ben zeer benieuwd naar het "bovengrondse" deel.
Groet, Joop
Groet,
Joop

Kolstt
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Hoi Joop, bedankt voor je reactie. Ja helaas wordt het meeste "onzichtbaar" maar dat is meestal met een schaduw station en klimspiraal. Zichtbaar wordt het allemaal zodra de treinen de tunnel uitkomen. Het plan voor de boven baan is in principe gereed. Zal het binnenkort eens posten dat kan iedereen er op "schieten". Ben er zelf nog niet 100% uit of het zo ook moet gaan worden dus als ik nog wat wil aanpassen kan het nu nog.
Grt Ton

mphoi
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:45

Bericht door mphoi »

Wordt het een niet-Nederlandse baan? Want de treinen rijden links. Is dat een gevolg van de stijgende, buitenste rails in de spiraal?
Met vr. gr.,
Martin Hornis
H0 3-rail; iTrain Pro; Intellibox I; OC32's; bezetmelders van eigen makelij.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”