Starten met digitale modelspoorbaan HO 2rail

ClumsyDuck
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2023, 20:42

Starten met digitale modelspoorbaan HO 2rail

Bericht door ClumsyDuck »

Na een paar maanden ontwerpen, beurzen bezoeken en youtube film kijken sta ik aan de vooravond om tot aanschaf van sporen, een digitale trein en een centrale over te gaan. Nu heeft oa Roco een digitale startset met een Z21 start centrale en multimouse. Ik kan echter niet achter de specs van deze centrale komen, maar die zullen niet spectaculair zijn. Dat hoeft ook niet want ik heb een baan ontworpen op 275x105cm om met 3 treinen te rijden en 3 treinen stil te staan. Ik wil uiteindelijk naar automatisch rijden, dus wissels en seinen elektrisch en de nodige verlichting in het landschap en wagons. Ik heb de baan in blokken verdeeld. Kom ik dan wel uit de voeten met een Z21 start of kan ik beter investeren in bijv. een DR5000 of gelijkwaardige centrale? De planning is wel om er enkele jaren over te doen voordat de baan volledig is aangekleed en functioneel is. En ondertussen is af en toe rijden en uitproberen wel de doelstelling. Wie kan mij adviseren?

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ja hoor dat kan, de z21 is daar best wel geschikt voor.

Maar begin even voorzichtig en koop niet teveel! Eventueel kan je bij ons een adviesgesprek aanvragen:

https://www.dtswebshop.nl/nl/bookings/
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

denobis
Berichten: 358
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik zou zeker eens gaan praten met Martin (dts).
De z21 is zeker niet zalig makend (maar dat zijn andere systemen ook niet).
De dr 5000 is voltooid verleden tijd.
Ik zelf heb bij Martin het dinamo systeem aan geschaft met iTrain software.
Dit heeft een behoorlijke leer curve waar ik als techneut nog moeite mee had en soms nog heb.
Voordeel is wel dat je zowel met analoge als digitale trein op de zelfde baan kan rijden.
Er word gezegd dat dinamo een duur systeem is maar als ik alles optel wat ik voor het zelfde met roco Z21 kwijt zou zijn dan ben ik nog duurder uit.
Er zijn vele digitale systemen laat je vooral goed voorlichten en ga niet af op 1 advies.
Ik rij zelf nu met 4 sporen waarop 8 treinen rijden (het 5e spoor ligt er al wel maar werkt nog niet) op roco line met bedding.
koop vooral geen gebruikte rail daar krijg je echt moeilijkheden mee.
Gr en suuces
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Henk
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2021, 12:37

Bericht door Henk »

Voor het doel dat je beschrijft lijkt dit een prima keuze. De z21 heeft een beperkter aantal aansluitingen (bijvoorbeeld wel R-Bus maar geen LocoNet) waardoor je met name voor terugmelders wat minder keuze in soorten hebt - maar dat hoeft in jouw specifieke geval helemaal geen belemmering te zijn.

Sterker nog, bij een baan van deze omvang en met wat je beschrijft zou ik mogelijk dezelfde keuze maken...

Afijn - een gesprek met Martin is altijd een goed idee. Ook als het niet om modelspoor gaat trouwens :mrgreen: . Krijg je gelijk een aantal praktische do's en don'ts wat betreft de aanleg van je digitale modelbaan.

Succes (en plezier!) met de bouw van je baan.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Plaats reactie

Terug naar “Algemene vragen”