Huisjes in papier

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Ronaldp schreef: 20 jan 2023, 19:33 Waarom elke ruimte verlichten in de huisjes?
In het echt zijn er ook altijd.meerdere kamers niet verlicht.

Mvg ronald
:lol: Elke kamer hun eigen lichtschakelaar gaat krijgen, is in het echt ook zo :!: :lol:
Met vriendelijke groet, Mark

c-rails
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Aan de andere kant kun je met een Arduino wel de verschillende ruimtes al dan niet aansturen met licht aan of uit. Dat maakt het weer wat levendiger.
Met vriendelijke groet,

Cor

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

met arduino. e.d. ga ik niet beginnen. Dat is buiten mijn capaciteiten.
Ik opteer twee kringen in ieder huisje gebouw. zodat je wat kan wisselen in verlichting.

Een foto zegt meer dan woorden. I.v.m. die multiple led's, bekijk maar eens het stations gebouw
Afbeelding

Alleen al voor het gelijkvloers heb ik 6 SMD ledjes nodig. Dan laat ik aan de twee uiteinden de beide verdiepingen nog niet verlicht. Ik zou er 3 in serie kunnen zetten, dan moet ik ook met de soldeerbout in die hokjes gaan. Daar vrees ik dus voor dat ik de papier wanden ga verbranden. Het is allemaal maar "N"

Voor de onderkant dacht ik aan het volgende( proef opstelling)
Afbeelding

Aan de onderkant van het huisje, meestal gesegmenteerd, toch in vol karton, rond de rand, breng ik dan een verdikking aan van 4 mm. hoog. In het opengedeelte, kan dan de connector komen, waar ik de draden van de SMD led's aan soldeer. Verbinding naar de baan is dan met een Berg connector.

Voor het station kan ik de onderbouw methode niet toepassen, dat gebouw moet komen op, nog te kopen, perron kit. daar wacht ik dus mee tot dan.

Later voorzie ik dan dat de bodem van de huisjes ongeveer 4 mm. lager licht dan de bovenkant van het grasland.

Voor ik verder ga met de rest van de huisjes wacht ik wel even op mogelijke opmerkingen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Oef.. Het lukt mij dus.
Poging om een SMD led en een SMD weerstand op een stukje printplaat te solderen, uit de hand, en op een zo klein mogelijke plaats met twee aanvoerdraden erbij.
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

denobis:
Tip:
Plak de ledjes op een stuk afplakband en plak dat afplakband met 2 dwars stukjes op je werktafel dan blijven de ledjes tijdens het solderen mooi liggen.
Leuke tip !!

Tussen de 'zorg-bezigheden' door, toch nog even tijd gevonden om een mini productie op te zetten
van SMD verlichting voor mijn "Metcalfe" N-huisjes.
Afbeelding
en
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Overigen”