PlanX DE2 (N-schaal)

Zelf maken is soms leuker dan kopen!!
Pjotr
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2021, 08:16

PlanX DE2 (N-schaal)

Bericht door Pjotr »

Onlangs ben ik begonnen met het ontwerp van een DE2. (gele versie)

Meest complex van dit model is de neus, maar deze eerste versie komt inmiddels al aardig in de buurt van het origineel. Hier en daar zal ik vanwege de N-schaal en printmogelijkheden ook niet aan een klein compromis ontkomen.
Naast de kap komt er ook een onderstel, raampartij en lichtgeleiders. Over een aandrijving denk ik nog na. Misschien een klokankermotortje, want de Tomytec draaistellen zijn afgezien van hun verkrijgbaarheid niet helemaal optimaal voor een DE2 draaistel.

Afbeelding


Groeten,
Pieter
Laatst gewijzigd door Pjotr op 08 okt 2021, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

Hier springt iemand een gat in de lucht. Ga dit met veel belangstelling volgen, deze kan echt niet ontbreken op mijn baan "station Franeker". Heb wat kilometers afgelegd in deze gele treinstellen.

Verstuurd vanaf mijn XQ-AS52 met Tapatalk

Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Gebruikersavatar
Sibbesuisje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:16

Bericht door Sibbesuisje »

Helemaal met Guus eens! Mijn aandacht heb je! Ga dit met veel interesse volgen. De eerste beelden zien er in ieder geval veelbelovend uit!
Sander

N-spoor / NS diesel (Begin jaren 80) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ook ik ben uitermate geïnteresseerd!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

RieX
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:26

Bericht door RieX »

Ziet er nu al heel goed uit, ga dit zeker volgen.
Groet Rieks.

Pjotr
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2021, 08:16

Bericht door Pjotr »

Hier even een kleine tussentijdse update: Onlangs ben ik begonnen met het ontwikkelen van het Jacobs draaistel. Dat is nog flink (virtueel) passen en meten. De bedoeling is dat de vouwbalg straks netjes in de kap verdwijnt. Qua aandrijving kijken we met een aantal N-spoor liefhebbers naar een Roco BR215. Hier zijn immers al ervaringen mee opgedaan en de asafstand komt ook aardig overeen met de werkelijkheid.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Het is al een jaar stil rond dit project. Door dit project enthousiast geworden heb ik mijn DE1 en DE2 plannen opgepakt en rijden ze nu ook rond. Echter kan de gele versie niet ontbreken. Ben benieuwd naar de status van dit project.
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Pjotr
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2021, 08:16

Bericht door Pjotr »

De voortgang rond dit project is momenteel wat traag. Ik heb wat prio's af te werken rond een samenwerking met Rob Bisschop. Dat wordt uiteindelijk ook iets moois voor de modelspoorder.

Wat betreft deze DE2 ben ik een vorm van aandrijving aan het uitdenken. Eis is wel dat het een modern klokankermotortje moet worden.
Voor de aandrijving gebruik ik momenteel een BR215 van Roco, maar ik vind het geheel wat te hoog op de pootjes staan. Daarvoor ben ik het ontwerp wat aan het aanpassen.
Als dat rond is kan ik verder. Het uiterlijk van de kap is voor 95% gereed.

Je hebt overigens gelijk. Ik zal hier wat meer over de voortgang gaan publiceren. Dat houdt dit forum ook wat levendiger.


Groeten,
Pieter

Gebruikersavatar
Ipharra
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2021, 16:33
Locatie: West Friesland

Bericht door Ipharra »

Dank voor je reactie Pieter, had al begrepen dat je wat meer gaat samenwerken met Rob Bischop, Ik had ook in eerste instantie datzelfde probleem met de Minitrix BR 216 dat deze wat hoog staat. Heb toen ook het bodemdeel aangepast zodat de kap lager kwam te zitten. Blijf het volgen, ben nog steeds in de markt voor desnoods alleen een kap van de gele DE2. Veel plezier in Rijswijk, ik ga deze keer helaas niet.
Groeten,
Guus

3 keer linksaf is ook rechtsaf, 800 keer linksaf is Indy 500

Baan: Spoor-N "station Franeker" periode 1957-1984, dieseltractie, Z21, iTrain

Pjotr
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2021, 08:16

Bericht door Pjotr »

In het chassis is de bevestiging voor een klokankermotortje ontwikkeld. Doelstelling is dat alles demontabel moet blijven, met M1.4 boutjes.
De motor ligt eigenlijk iets te hoog naar mijn zin, maar ik wil zoveel mogelijk de aandrijflijn in één vlak zien te houden.
Ik heb hier een aandrijving van een Roco BR215 gebruikt. Deze ligt op zijn plaats m.b.v. een demontabele brug, die ervoor zorgt dat het draaistel wat dieper in de kap valt. Een mini klinknagel vormt dan het draaipunt.

De laatste ontwikkeling betreft het precies passende frontraam.


Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “3D Design & printen”