Decoder defect in 1 richting

jeemka

Decoder defect in 1 richting

Bericht door jeemka »

In een Minitrix loc (DR 112, oftewel een DB 243) is ik nu al tweemaal een DH10C decoder defect geraakt. De loc reed keurig zn rondjes, maar plotsklaps ging die op topsnelheid ervandoor. Verandering van richting deed hem stoppen. In de andere richting wilde die nog wel netjes langzaam rijden. De lampjes bleven ook netjes richting-afhankelijk werken. Reset van de decoder leverde geen resultaat.

Bij opening van de kap bleek daar een schroei/smeltplek te zijn. Alvorens een nieuwe DH10C te plaatsen, heb ik een paar gaatjes in de kap geboord om warmte te kunnen afvoeren. De loc ging weer in dienst, maar na 2 rondjes (die zijn bij mij circa 10 meter) ging de loc er weer als een speer vandoor.
Toen maar eens de stroomafname gemeten, direct met een oude Fleischmann trafo en de universeelmeter. De motor trekt op volle snelheid 180 mA, het lampje 50 mA. Geen gekke waarden lijkt me.

Mijn vragen: is de decoder zo gevoelig voor warmte? Is dit toevallig bij 2 exemplaren? Kan ik beter een klokanker motor plaatsen die minder stroom neemt?
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Nee, wel voor beknelling of een sluimerende sluiting (overgangsweerstand). Meestal zijn dat de twee oorzaken
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2022

Modelspoorbaan Stadt Schellenbach | N-spoor | Dinamo | OC32 | iTrain

OBBinN
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Ik heb ook 1 zo een decoder opgebrand. Na wat isolatietape te hebben geplaats had ik er bij de 2e geen last meer van. Dus verdrukking en sluimer kortsluiting waren bij mij de boosdoener.
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

jeemka

Bericht door jeemka »

Bedankt. Blijft wel merkwaardig dat één richting defect raakt. Is dat dan een chipje dat die richting aanstuurt?
Nog even gemeten: ruimte genoeg, dus geen beknelling van de decoder.
Zal het dan toch een kwestie van warmte zijn die niet voldoende weg kan?
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Even lekker makkelijke toetsenbord reactie :lol: ik zie die lok toch niet.

Maar voor de beeldvorming: wat is de baanspanning?

En verder: er zit tussen de motorpolen ook een ontstoringscondensator (of hoe dat ding maar heten??? :?: ) :idea: @DTS dit is jouw vakgebied, niet de mijne :D maar zal dat ding nu net de boosdoener kunnen zijn. Eruit halen, digitaal heeft dat ding toch geen functie is mij ooit verteld :) en kijken of je nog last van heb.
Met vriendelijke groet, Mark

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Nee die condensator kan de decoder niet doen defect geraken.

Het is zeker mogelijk dat na een sluiting de loc nog maar 1 kant op rijd. Meestal door een sluiting aan de motorzijde.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2022

Modelspoorbaan Stadt Schellenbach | N-spoor | Dinamo | OC32 | iTrain

jeemka

Bericht door jeemka »

Condensator en spoel zijn uiteraard verwijderd. Maar Mark bracht me wel op een idee. Ik heb de motor zojuist uitgebouwd. Aan één kant zit de aansluiting van de motor wel verdacht dicht bij het chassis. Daar gaat dus voor de zekerheid isolatie tussen. En dan maar even een Kuehn N45 er in zetten, die ik nog heb liggen.

jeemka

Bericht door jeemka »

De half defecte DR10c's kan ik nog als functiedecoder in een stuurstand voor de front/sluitseinen gebruiken...

FidOo

Bericht door FidOo »

Je motoruitgang vanuit de logic chip wordt aangestuurd door 2 versterkers (voor elke richting 1) het gebeurd wel eens dat 1 van de motorpolen kortsluiting maakt en dan gaat 1 van versterkers kapot.
met vriendelijke groet, Joost.

OBBinN
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

jeemka schreef: 22 nov 2022, 22:17 De half defecte DR10c's kan ik nog als functiedecoder in een stuurstand voor de front/sluitseinen gebruiken...
Dat is inderdaad een goede!
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Plaats reactie

Terug naar “Digitale techniek”