Klimspiraal Markenburg

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Klimspiraal Markenburg

Bericht door Bas »

Iemand hier ervaring met de klimspiraal van Markenburg?
En dan ben ik eigenlijk benieuwd of iemand het ding in gebruik heeft zonder de modulaire ondergrond.
Ik ben aan het rond kijken voor een klimspiraal die ik zelf kan verwerken in de tafelopstelling. Dus zonder een vast meegeleverde ondergrond.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Bas,

Ik heb 3 helixen van Markenburg weg gewerkt in mijn baan.
2 helixen die standaard zijn (diameter van 100 cm) en een enkelsporige op maat gemaakte enkelsporige helix.

Waar je om moet denken is de overgangen van klimspiraal naar de rest van de baan, deze heb ik zelf gemaakt.
Verder is het van belang dat de schroefdraad netjes in de onderbouw gemonteerd is.
Met vriendelijke groet, Mark

evexel
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:27

Bericht door evexel »

Hallo Bas,

Heb de hele onderbouw van "Markenburg" inclusief de helix. De onderplaten kun je achterwege laten mocht je deze niet willen gebruiken.
Zeer mooie helix en alles past perfect. Wat ook handig is dat voor het leggen van N- of H0 spoor de hartlijn voor het spoor getekend is. Heb zelf flexspoor gebruikt.

Groeten,
Edwin

PkH0spoor-3
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2022, 18:05

Bericht door PkH0spoor-3 »

Beste Edwin,

Lees zojuist op dit forum, dat je een complete Helix hebt van Markenburg zoals deze in de basis wordt aangeboden. Ik heb er afgelopen week ook eentje aangeschaft en idd zeer tevreden over (maar ik ben nog in de bouwfase :-) Mooi materiaal in ieder geval en heel duidelijk in principe.
Nu heb ik een vraag (en hopelijk jij de ervaring: ik rij met Märklin K-rail, en kreeg ik op het eerste gezicht niet de indruk dat de 'middenlijn' die voor H0 is opgetekend op de basis helix-ronden, precies kloppen. Ergo: dus enige afwijking voor de binnenring hier: (2221) ....klopt dit? En hoe los je dit op, al dan niet met kleine tussenstukjes? Ik wil in principe geen flex-rail gebruiken.
Bij voorbaat dank voor je antwoord.

Plaats reactie

Terug naar “Materiaal bespreking”