Draadbruggen in Minitrix wissels

Gebruikersavatar
Folkert van Wijk
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 aug 2021, 16:34

Draadbruggen in Minitrix wissels

Bericht door Folkert van Wijk »

Ik heb nog overal van die draadbruggen in mijn Minitrix wissels zitten. Ik snap min of meer, dat ze er zijn om botsingen te voorkomen door er aan een kant de stroom af te halen. Nu komt er op mijn baantje van alle kanten stroom naar de wissels. En iTrain gaat voor de beveiliging zorgen. Kan ik die draadbruggen dan ook gewoon weg halen.?
Ik heb namelijk het idee dat ze soms voor het ontsporen van mijn lichte wagonnetjes zorgen. En misschien voor nog wel meer ellende...

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Folkert,

Draadbruggen worden gebruikt om een stroomverbinding tot stand te brengen. Bij het verwijderen ervan heb je kans dat de middenstuk waar de draadbrug verbinding mee maakt, alleen nog door de wisseltong van stroom wordt voorzien. En af dit betrouwbar is mag de praktijk uitwijzen.

Ook hier geldt: meten is weten, dus draadbrug verwijderen en de multimeter erbij pakken en dan kijken of je overal stroom hebt.
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Beste Folkert,

ik heb nog eens naar mijn Minitrixwissels gekeken, maar ik zie geen draadbruggen die de gang van de wielen kunnen storen. Ik heb wissels mét én zonder geleidend hartstuk. Bij de wissels met geleidend hartstuk zijn er aan de onderkant logischerwijs geleidende verbindingen om het hartstuk van stroom te voorzien. Die moet je beslist niet weghalen, ook niet na meting met een multimeter. De elektrische verbinding via de wisseltong is onbetrouwbaar. Ook als je op een gegeven moment een goede verbinding meet kan die na een week verbroken worden door een stofje tussen tong en rail of door wat oxidatie van de zijkant van de tong of op de rail. Ik zou zeggen nooit die verbindingen verwijderen. Je hebt er veel geld voor betaald voor de verbindingszekerheid.
Als je het over andere draadbruggen hebt: kun je dan een fotootje meesturen?
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Zie mijn andere reactie voor de foto van mijn Minitrix wissels.

Zie over de draadbruggen bij de Fleischmann-wissels:
https://www.fleischmann.de/uploads/Unte ... llpult.pdf
Ze dienen kennelijk om de korte railstukjes na het hartstuk van stroom te voorzien. Ik heb de indruk dat je ze bij ITrain/Dinamo-gebruik beter weg kunt halen. Zie de laatste alinea in de Fleischmann-folder.

Aan Martin vragen?
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”