[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw... 1:160

Hoontje
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag weer even wat tijd gehad. De middelste van de drie Tilburg Goederen modules ben ik aan het ballasten geweest. Twee wissels moeten nog aangesloten worden, dus die blijven nog even volledig vrij van ballast.
Gisteren bij Hans geweest en een handig setje pipetten en spuiten van Minitec gekocht. Voor €5,95 een groot plezier!
Met de pipet vloeit de lijm prima uit, zonder kraters en gedoe.

Als een en ander droog is, ga ik tussen de sporen de boel al wat aankleden en met de losstaat beginnen.
Ook moeten er nog stootjukken getekend (of gekocht) worden en dan begint het hopelijk al meer op een modelbaan te lijken!

Goed, foto's;

Afbeelding

De boel in de ballast. Ik gebruik een mix van Woodland Scenics B70, B71 en B72. Alle drie een net andere tint bruin. Zeker op dit emplacement lagen oude sporen en vieze oude balast. Dus mooi grijs, nieuw komt er niet te liggen...
Linksonder zie je het genoemde setje met spuiten en pipetjes liggen trouwens.

Afbeelding

De boel ingelijmd met de oude vertrouwde houtlijm/water/druppel Dreft methode. Nu lang wachten tot het goed droog is...

Afbeelding

Detailopname. Je ziet de verschillende kleurtinten bruin. Wat niet goed te zien is, is het hoogteverschil in het ballastbed tussen de sporen. Dat ga ik nog accentueren met een drybrush, poeders en groen...

Dinsdag begin ik bij mijn nieuwe baan, dus helaas zijn de doelen (rijdende treinen en alles electrisch aangesloten) niet gehaald. Maar het is hobby. Rustig en gestaan kom ik er ook...

Tot zover,

Groetjes

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

evexel

Bericht door evexel »

Gaat er mooi uitzien hoor. Ben ook onder de indruk hoe je alles met de eenvoud voorelkaar krijgt Top hoor.

Groeten,
Edwin

Hoontje
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dank je. Zeker scenery bouwen is geen "hogere wiskunde". Goed materiaal en voorstellingsvermogen zijn het halve werk. Gewoon proberen, proberen, proberen...

Groetjes

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Hoontje
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen dagen af en toe tijd voor de hobby. Mijn nieuwe werk vergt veel energie, maar het is erg leuk! Ook fijn dat ik het 'niet mee naar huis kan nemen' en dus blijft er wat tijd over. Dus lekker aan de knutsel!
De baan staat intussen geheel in iTrain en het bedraden is klaar. Alleen de wissels moeten nog van servo's voorzien worden. Dat gebeurd binnenkort...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste scenery op de baan is een feit. Voor mijn verjaardag eerder deze maand kreeg ik van mijn ega het weeghuisje en weegbrug van Markenburg.nl .

Op Tilburg Goederen stonden verschillende weeghuisjes en bruggen. Deze aan het begin van de 3 opstelsporen die tussen de 2 loswegen ingeklemd lagen.

Afbeelding

Ook dit huisje heeft weer de kenmerkende "Markenburg-kijk-maar-binnen-door-de-grote-raampartijen", en dus kom er een interieur en verlichting in.
De binnenkant houd ik ditmaal eenvoudig. Het kartonnen skelet werd wit gemaakt met simpele Acrylverf...

Afbeelding

Het interieur komt volledig uit de rommeldoos; een apparaat/bedienkast en een werkbank van DM-Toys/Modellbahn Union en 2 NOCH figuurtjes.
De bedienkast heb ik met POSCAstiften wat kleur gegeven op de verschillende knoppen.
De vloer is de gebruikelijke 'visitekaartjeskartonnen vloer' die ik op maat snij...

Afbeelding

Een SMD-Ledje 'Sunny/Golden White" werd met behulp van Micro Kristal Klear vastgezet...

Afbeelding

Het geheel wordt aangekleed. De hoofdrangeerder staat aandachtig naar buiten te kijken...

Afbeelding

Omdat het skelet door de Acrylverf iets verweekt en vervormd, even wat gewicht om alles goed aansluitend vast te krijgen. Het dak is nu lichtdicht...

Afbeelding

Voor later heb ik enkele graspollen gemaakt om de baan aan te kunnen gaan kleden. Hoe ik dit gedaan heb, zie je in deze
Hoontje's How To's:
Filmpje: Hoontje's How To's - zelf eenvoudig Graspollen maken!

Afbeelding

Daarnaast is er asfalt tussen de 3 opstelsporen gestort en de achterzijde van de modulebak bruin geverfd. Dit alles ter voorbereiding van de verdere aankleding van dit deel. Ik doe dat eerst, alvorens alle sporen etc. te leggen. Nu kan ik er allemaal probleemloos bij namelijk...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Het heeft weer even geduurd, maar er is weer eens wat aan de baan gebeurd! Rondom het station Gilze-Rijen zelf liggen de werkzaamheden al geruime tijd stil. De gebouwen zijn geplaatst, verlichting zit erin en alles, maar de sporen waren nog niet voorzien van ballast en ook kleine scenery tussen de sporen ontbrak. Dus daar ben ik mee gestart...

Afbeelding

Even een opfrissertje; het kale stationsgebied, links het hoofdgebouw, rechts de goederenloods (met werkende! schuifdeuren) en in het midden de retirade. Alles van Markenburg...

Afbeelding

Tussen het goederenperron en spoor 2 de ballast gestort. Hij ligt hier nog niet mooi, met een kwastje veeg ik alles netjes, zodat het niet 'tegen het perron op gekropen' eruit ziet...

Afbeelding

Het perronrandje is de hoogte waarop de ballast moet komen te liggen. De bakstenen komen dan boven de ballast uit...

Afbeelding

Met een kwastje de boel netjes 'aangeveegd'...

Afbeelding

Zelfgemaakte graspolletjes tussen en rond het spoor. Spoor 2 werd in de jaren '80 van de vorige eeuw al weinig gebruikt, dus een beetje groen hier en daar is niet verkeerd...

Afbeelding

Tussen de sporen staan enkele borden en een telefoonkast...

Afbeelding

Een wagon van weg-en-werken staat op het kopspoortje achterom de goederenloods...

Afbeelding

Afbeelding

Enkele goederenwagonnen op spoor 2 geven een indruk van de te verwachten scenes op dit spoor...

Afbeelding

Tussen de sporen heb ik heel fijn zand gestrooid, daardoor kreeg je net een wat mooiere 'scheiding' tussen spoor 2 en 3 en wordt alles niet zo saai bruin/rood tussen de sporen...

Al bij al weer lekker gewerkt vind ik zelf! Ondertussen is Vera nog altijd druk bezig met het bouwen aan onze baby, maar die kan zich elk moment melden nu, dus de volgende update zal even op zich wachten vrees ik...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Lekker gewerkt pik

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Hoontje
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@DTS Thanks! We bouwen nu weer wat verder aan de technische kant van de modelbaan (Saaaaaaai :lol: )

Bouwupdate:

Met de kleine meid in huis toch nog wat hobbytijd gevonden. Naast het ballasten van sporen in het stationsgebied, heb ik nu ook de modules van Gilze-Rijen 3.0. en Tilburg Goederen aan elkaar verbonden. Althans, ze zijn uitgelijnd en goed op hoogte gebracht.
Het valt nog niet mee om te meten en te zagen tussen alle voedings- en rustmomenten, maar het is gelukt _o_

Nu kunnen hier de laatste sporen gelegd worden, zodat er in de bovenbaan gereden kan worden.

Afbeelding

De oude situatie; rechts in de hoek zie je dat 1 module van Gilze-Rijen nog een stootbord mist en niet uitgelijnd is met de modules van Tilburg Goederen...

Afbeelding

Nieuwe situatie; de module van Gilze-Rijen heeft ook een stootbord én is uitgelijnd met de andere modules...

Afbeelding

De plaats waar de sporen de modules kruisen is waterpas en afgemeten. Vooraan sluit het niet 100%, maar daar komt scenery, dus dat is niet erg...

Afbeelding

De andere zijde van Tilburg Goederen is 1 grote bouwput en rommel. Dat ga ik vandaag ook nog opruimen!

Nu deze klus klaar is, ga ik me weer richten op het leggen van rails en dit aansluiten. Bij DTS heb ik een nieuwe TM44 gekocht, zodat de hoofdbaan tussen de modules aangesloten kan worden. En dan kan ik pendelen! Want de keerlussen aan beide zijden, zijn nog niet gemaakt...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

De boog tussen Gilze-Rijen 3.0. en Tilburg Goederen is gelegd. In werkelijkheid liggen hier nog een natuurgebied en 2 treinstations tussen, maar het is modelbouw en ik heb geen onbeperkte ruimte. Tilburg West (in mijn tijdperk; heden ten dagen Tilburg Universiteit) komt er helaas niet op, evenals de opstelsporen tussen dit station en Tilburg Goederen. Die worden wel gemist, want ik kannu geen treinen 'afhandelen' en op- en samenstellen op deze bundel. Dat gebeurd dus op de hoofdlijn of binnen Tilburg Goederen zelf. Daar heb ik wel alle opstelsporen, dus zou ik tot een of meerdere leuke goederentreinsamenstellingen moeten kunnen komen.

De beider bogen worden een dezer dagen nog voorzien van bedrading en ballast, waarna de moduleovergangen doorgeslepen worden en het testrijden kan beginnen! Omdat de bogen kwetsbaar zijn, worden ze eerst geballast. Met de hand testrijden (trafo) werkte goed. Dus ik neem de gok...

Afbeelding

Geen sporen te zien...

Afbeelding

De beider sporen in een boog tussen de modules. Helaas is er te weinig ruimte om de bogen naast elkaar te leggen en 'uit te laten lopen' zodat het eilandperron niet in het gedrang komt. Door dit hier zo te doen, houdt ik rechts van Gilze-Rijen nog 2,5 meter over voor een heling naar het schaduwstation en hopelijk Oosterhout Vijf Eiken, het raccordement waar deze hobby allemaal om begonnen is!

Afbeelding

Het eilandperron is nu compleet en kan verder aangekleed worden. Met behulp van de 3D printer maak ik vertrekseinen welke met de OC32 worden aangestuurd. Maar die komen er pas veel later op te staan, want die zijn erg kwetsbaar!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Fotobom:

Vandaag weer oefenen met de nieuwe camera. Hier in elk geval de foto's. Bewegend beeld is er ook, maar dat moet ik nog verwerken...

Gewoon even wat random foto's rond station Gilze-Rijen 1:160 waarbij ik vooral speel met de 'manuele focus' en dieptewerking, motion-blur en scherpte...

Alles uit de losse pols, nog geen statief. Dat komt er nog wel natuurlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende scherptes en dieptes op het perron...

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende zaken in de achtergrond scherp, voorgrond 'vaag'. Leuke effecten zo!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Steeds verspringende scherpte, ene keer op het gebouw, dan weer op de electrakasten of het dwergsein...

Afbeelding

Ok, wat is het gebouw gehavend in al die jaren inmiddels :roll:

Afbeelding

Breedbeeld met scherpstellen op het wachtende NOCHje...

Afbeelding

Een langskomende trein is ook scherp, met iets bewegingsblur, terwijl we focussen op het NOCHje van net...

Afbeelding

Afbeelding

Wisselend focuspunt/scherpte-diepte bij langsrijdende kolentrein...

Het is nog veel uitzoekwerk, maar ik ben al heel blij dat ik eindelijk redelijk fatsoenlijke plaatjes uit m'n camera weet te krijgen. Enkele dagen geleden waren het vooral heel vage foto's met verkeerde instellingen...
Zo leer ik elke dag weer een stapje bij!

Op naar de video's!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Erg mooi die foto's, lekker bezig zo

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”