Zwitserse bergbaan

TET70
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:46

Zwitserse bergbaan

Bericht door TET70 »

Goede morgen, nou daar gaat-ie dan....

het eerste draadje in wat ik hoop een lange reeks met mooie verslagen voor een baan die ik in m'n hoofd heb.

Idee is een n-spoor baan van ong 3m lang met aan weerszijden klimspiralen van de bovenste laag naar een schaduwstation onder de tafel. In het zichtbare gedeelte enkel 2 paradesporen en mogelijk een klein stationnetje. Het moet een echte bergbaan worden met weinig tot geen gebouwen.
zwitserse baan vb.jpeg
zwitserse baan vb.jpeg (128.97 KiB) 1233 keer bekeken
zwitserse baan vb2.jpeg
zwitserse baan vb2.jpeg (81.29 KiB) 1233 keer bekeken
Baanplan ben ik aan 't tekenen en komt eerdaags in anyrail.

Vraag die ik vooraf heb is volgende. Ik werk graag voor het zichtgedeelte met peco-55. Maar ik merk uit een proefbaan dat ik mooie bochten maken lastig vind. Laat staan 2 klimspiralen in peco-55. Doet het iets af aan de bedrijfszekerheid als ik de klimspiralen en schaduwstations van standaard fleischmann rails maak? (zonder bedding).

alvast dank voor alle tips gedurende het avontuur!
grt.
Tet

Gebruikersavatar
Ger deguelle
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:55

Bericht door Ger deguelle »

Welkom .

Ik ben zeer benieuwd hoe je alles gaat bouwen ,ik heb ook alles peco code 55 liggen en ook in de helix van mij heb ik die gebruikt .
Ik ga het volgen wat je allemaal gaat doen en vooral de bergen .Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

:D Groetjes uit Landgraaf ;)

Filisur
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2021, 13:05

Bericht door Filisur »

Tet leuk onderwerp om te doen. Ben zelf kleinschalig opnieuw begonnen en oude baan is dus afgebroken. Hierin had ik een zelfgebouwd “Landwasser viaduct” wat ik nog heb liggen. Mocht je interesse hebben dan kan je deze gratis van mij krijgen.
Als idee om te zien wat voor ruimte dit in neemt sowieso te gebruiken.
Landwasser viaduct
Landwasser viaduct
5AE73578-720E-4367-A704-18E86A2D7F0F.jpeg (106.62 KiB) 1219 keer bekeken
Foto onderste boven?? Kan deze niet draaien.
Stuur maar PB.

Groet Henk

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Tet,

Wat een leuk baanplan, ben echt benieuwd naar de scenery.

Het maakt geen niks uit of voor de bedrijfszekerheid of je nu peco-55 of fleischmann standaard rails gebruikt in jouw schaduwstation.

Op mijn baan Sankt Pankras gebruik ik in de helixen en schaduwstation zelfs Fleischmann met bedding, zonder bedding en een een italiaans flex rail merk (=dat laaste was 20 flexrails 10 eurotje)

Wat wel een puntje van aandacht is: de raillassen. Deze kunnen storing veroorzaken, oplossing is om ze vast te solderen. Maar Fleischmann zonder bedding geeft daarbij op mijn eigen baan geen problemen. Mijn ervaring is dat de Fleischmann met bedding raillassen ruimer op de rails zitten dan de peco en de zonder bedding variant.
Met vriendelijke groet, Mark

TET70
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:46

Bericht door TET70 »

dank voor de reacties.
voorlopig eerst in anyrail aan de slag om het baanplan te tekenen.

ik meld me! :)

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ik heb op mijn website www.domburgtrainsupport.nl/tutorials livestreams waarin ik het leggen van code 55 in helixxen voordoe.

Misschien heb je er wat aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

TET70
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:46

Bericht door TET70 »

Zo, heb een paar maanden even niet aan modelspoor gedacht. Ondertussen bij Martin m'n al eerder bestelde zwarte Z21 opgehaald en andere benodigdheden.
dus nu de draad weer opgepakt.
Ondertussen de afgelopen weken me verdiept in anyrail 6, prutsen, proberen etc. Baanplan in m'n hoofd is klaar, dus nu maar aan de software toevertrouwen.

Vraag die ik daarbij heb, t.a.v. schaduwstation. Waar moet een schaduwstation aan voldoen? vrij sporen in beide richtingen of 2 links om en drie rechts om bijv? Mijn idee is ongeveer 5 opstelsporen te hebben. Wil graag twee richtingen op kunnen rijden. Ik ga werken met twee helixen, links en rechts van de baan, waarbij ongeveer 50 cm hoogte verschil overbrugt moet gaan worden.
Paradespoor in 't zicht en schaduwstation onder de tafel achter glas en gordijn of i.d.

grt en dank alvast voor 't meedenken.

gerardaerts
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 aug 2021, 16:51

Bericht door gerardaerts »

Wat een mooie baan wordt dit.
Ik vraag me af waar je het stijgende viaduct op de kop getikt hebt.

Gerard Aerts

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”