Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Dank je wel Bas. Ik moet bekennen dat ik tijdens het bouwen van de helix ook vaak weer tegen allerlei gedachtes aanloop. Het is toch wel een speciaal "ding".

Nu ben ik mijn hoofd aan het breken over het aantal secties en blokken dat ik er straks in wil maken. Zodra de rails liggen is het moeilijker hier iets in aan te passen of je moet alle ringen weer los halen. Heb al gedacht om na elke flex rail een geïsoleerde las aan te brengen, zodat ik middels draden aan de rails later het aantal secties en blokken nog kan aanpassen.

Kijkend naar de kosten (hetgeen ik liever niet doe, want deze hobby is nu eenmaal duur en dan kun je beter wat langer sparen), heb ik dan bij 2 blokken wel 1 TM44 voor alleen mijn spiraal nodig (2 blokken voor de buitenbaan en 2 blokken voor de binnenbaan).

Uiteindelijk nu aan het nadenken wat ik nou mooi vind qua "hoeveel treinen er gelijk de spiraal in en uit kunnen en hoe kort deze treinen op elkaar mogen zitten " . Het lijkt mij ook niet mooi dat de treinen te kort op elkaar zitten. Straks op 1 cirkel maar eens een 'gemiddelde' treinlengte plaatsen en kijken hoe ik dan uitkom.

Mocht iemand ideeën of gedachtes geven dan sta ik daar natuurlijk erg voor open.
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1129
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Een helix is een schaduwstation. Die mag best vollopen met treinen zowel naar boven als naar beneden.

Het is de meest goedkope vorm van opstelsporen maken. Bij mij krijgt elke 1 a 2 omwentelingen een blokuitgang.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Hier hetzelfde. En ik gebruik om de zoveel rails een geïsoleerde verbinding als sectie of volledige isolatie op de overgang. Slijpen ging bij mij ook niet. Vergeet niet de draden meteen aan de rails te solderen en uiteraard goed te kijken naar de a en b. Succes met de bouw.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

DTS schreef:Een helix is een schaduwstation. Die mag best vollopen met treinen zowel naar boven als naar beneden.

Het is de meest goedkope vorm van opstelsporen maken. Bij mij krijgt elke 1 a 2 omwentelingen een blokuitgang.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Ik heb vanavond eens even gekeken en een rondje is ruim 2 meter. Wat dat betreft ben ik overtuigd geraakt van je advies om per cirkel een blok te maken, zodat ik daar per cirkel een trein extra kan plaatsen.

Het positieve voor jou is dat ik dan op den duur in ieder geval nog 2 TM44 modules voor de spiraal bij je moet halen. AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

SPIRAAL - Proefopstelling

Zoals gezegd vanavond even bezig geweest met de spiraal. Direct even een poging gewaagd om een proefopstelling te maken van de spiraal. Tot nu toe erg tevreden over dit resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens kurk gesneden om straks de spiraal te bekleden en uiteindelijk alles weer uit elkaar gehaald om de spiraal straks per cirkel op te bouwen (incl. kurk, rails en bijbehorende aansluitingen). Daar gaat nog flink wat tijd in zitten. AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronaldp
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:36

Bericht door Ronaldp »

Vergeet je in de bodem plaat niet ook een gat te maken.
Zodat je er van onder bij kan.
Of kan je er rondom bij?

Mvg ronald

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Bedankt voor het mee denken.

Tot nu toe kan ik er nog rondom bij, maar ik weet niet of dat zo blijft. In eerste instantie wou ik de zijkanten dicht maken, maar ik begin nu te twijfelen aangezien ik het ook wel mooi vind om de treinen door de spiraal te zien rijden. Hoe dan ook, toevallig gisteravond nog tegen mijn vader aangegeven dat we een gat moesten maken, echter de kinderen sliepen al, dus dat gaan we de volgende keer doen.
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

Deurtjes van plexiglas misschien wel een goede optie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Dat is zeker een goede optie. Afgesloten, toch bereikbaar en zichtbaar!!

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

SPIRAAL - Eerste ring

Alle lagen van de helix zijn nu voorzien van kurk. Tijd om de eerste ring definitief te gaan plaatsen. Direct maar even een gat gemaakt, zodat ik later altijd toegang heb (kinderen waren dit keer wel wakker Afbeelding).

Afbeelding

Meteen ook even de mal bevestigd om te kijken of ik met de rails weg kom. Meteen ontdekt dat ik de ingang (of uitgang) te recht had lopen, waardoor ik niet handig uitkom met de wisselstraten van het schaduwstation. Dit heb ik ondertussen al gecorrigeerd.

Afbeelding

Vervolgens maar eens even wat ledverlichting in het schaduwstation aangebracht en ook alvast de stekkerdoos met de voeding geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op naar het aanbrengen van de secties en blokken in de helix...
Laatst gewijzigd door rthuinte op 04 feb 2022, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”