Project N

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ruud Muste schreef:Mijn ervaringen met relais en TM44 zijn niet zo bijzonder goed, heb er een aantal toegepast en laten schakelen door iTrain, waarna aansluitende blokken niet werden bekrachtigd, ook gebeurde het erg vaak dat een melder in een opstelspoor wat werd bediend door relais vaak zichzelf meldt zonder dat er een loc in de buurt was, gevolg is dat iTrain de boel stopt. Ik heb op 1 na alle sporen vervangen door TM44. In het enige blok dat nog wordt bestuurd door een relais, bestuur ik het relais m.b.v. een actie vanuit iTrain.
Dit blok wordt weinig gebruikt, dus als het de fout ingaat heeft dit geen grote gevolgen.
Ik rij overigens H0M ( Bemo)
Groet Ruud.
Dan vermoed ik dat je toch wat fout doet, op Schellenbach zitten enorm veel relais geschakelde blokken en wisselstraten. Werkt al jaren echt goed hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Bas schreef:Dit moet puur een test baan worden. Dus nog niks definitief. Bedoeling is op de binnenste ring 1 trein en 1 op de buitenste. Beide kunnen dan ook in parkeerstand. Of wisselen van ring.
Het idee is om een beetje een gevoel te krijgen met aansluiten en de mogelijkheden. Daarna wil ik wat gaan bedenken/ontwerpen. Uiteindelijke project is er eentje voor de langere duur (meer jaren plan).

Verder las ik in de nieuwsbrief van DTS iets over YaMoRC. Nergens wat kunnen vinden hierover. Maar vraag me wel af hoe zich dat verhoud mbt Dinamo.
Misschien dat 'iemand' dat hiero leest die YaMoRC kent/weet wat eraan komt. Dinamo of is het de moeite waard om te wachten op YaMoRC?
YaMoRC mogelijkheden die Dinamo niet heeft? (kan ik me niet echt voorstellen, maar goed ik ben geen kenner)
Misschien toch maar eens een keer een advies gesprek plannen. Aanschaf van wat ik wil zal toch al snel €1000 + zijn schat ik zo in.
YaMoRC kan je niet vergelijken met Dinamo.

De persoon die de DK producten heeft ontworpen is in 2019 door het merk op straat gezet. En begint nu voor zichzelf, maar dan met goede kwaliteit, de juiste opties en zoals hij de DK modules bedoeld had.

Kortom, als YaMoRC gelanceerd word is Digikeijs niet meer van enige relevantie ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Ruud Muste
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2021, 11:53

Bericht door Ruud Muste »

Hi Martin, waarom werkt het nu wel goed als ik alle relais geschakelde blokken nu aanstuur met een directe uitgang van een TM44?
Ik heb er verder niets aan veranderd. Ook op het iTrain forum wist men geen oplossing.

Groet Ruud.
Onderzoek alles en behoud het goede!!!

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1126
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Simpel, je hebt de wissels met de blokuitgangen goed aangesloten, en met de relais verkeerd aangesloten Afbeelding

Of is dat te simpel geschreven? Waarom de relais niet bij je werken is niet te controleren tenzij je het reconstrueert.

Het is wel een feit dat het met relais gewoon goed, simpel en betrouwbaar werkt, daarvoor zijn genoeg bewijsstukken aan te leveren. Als je dat niet goed werkend krijgt is er maar èèn conclusie: je doet iets verkeerd. Maar wat precies is de vraag. Het kan zijn dat je een denkfout of bedradingsfout maakt, dat je een instelfout maakt binnen iTrain of gewoon defecte relais had.

Het is zelfs mogelijk om in een wisselstroom combinaties te maken van meerdere relais en blokuitgangen. Werkt gewoon goed.

Lees deze maar eens door:

https://in05.hostcontrol.com/resources/ ... Dinamo.pdf

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

Zooo de spullen zijn binnen het test feestje kan beginnen. Eerst maar eens een simpele baan maken op een losse plaat op schragen.
Geen idee wanneer dat klaar is, maar daarna moet de bouw van de tafel volgen.
3m breed, 110 cm diep. Worden 6 'blokken' van 50 breed en 110 diep welke ik waarschijnlijk nog een keer verdeel dmv een lat/balkje. Dat maakt dan 12 blokken 50 breed, 55 diep en vd onderkant open.
1 m breed zal 110 hoog worden en de rest 95. Dus er zal in de toekomstige baan wat hoogte verschil zitten. Maar eerst de testbaan, dan de tafel en dan een baan ontwerp.

We hebben dr zin aan!

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Heel veel plezier!!

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

Baan plan is wat simpeler geworden. Een ovaal met een klein inhaal spoor.
Ik heb de trein aan het rijden. Wissels en servo's nog niet goed aan de praat gekregen.
Trein rijdt d.m.v. iTrain, niet errug snel, maar hij rijdt. Met het test programma van Dinamo rijdt ie een stuk harder.
Nu maar eens verder met het puzzelen met iTrain.

En ook aan de slag met de wissels. Eerst de aansturing doen via OC32 config, tot nu toe nog geen succes met de servo's inregelen. Wel verbinding, maar lukt op de een of andere manier nog niet.
En dan de boel in iTrain zien te krijgen.
In eerste instantie heel simpel vanuit de OC32 aangestuurd zonder relais. Wissels voeden vanuit het blok waar de trein vandaan kan komen.
Stukken tussen de wissels in zijn aparte blokken. (baan bestaat uit 5 blokken)

Dus nog genoeg leuks te doen.

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”