Wissel hartstuk polarisatie met de ESU switch decoder extension

Sibbesuisje

Wissel hartstuk polarisatie met de ESU switch decoder extension

Bericht door Sibbesuisje »

Na het leggen van de baan en monteren van alle servo's voor de wissels is het laatste stuk de puntstuk polarisatie.
Ik loop er toch wat mee te worstelen dus hopelijk kan dit forum me wat verder op weg helpen.

Ik heb de ESU switchpilot 3 (servo) met de extensies. Die extensies zijn voor het wissel hartstuk polarisen. De wissels die ik probeer aan te sluiten zijn Peco code 55 unifrogs. Ik maak zo veel mogelijk gebruik van deze wissels want het draadje voor het hartstuk zit er al aan.

De ESU handleiding zegt het volgende:
Wissel hartstuk polarisatie.PNG
Wissel hartstuk polarisatie.PNG (417.17 KiB) 134 keer bekeken
Wat ik dus gedaan heb is het COM punt aangesloten op het hartstuk. Nu heb ik niet I en II via de switchpilot extension aangesloten (die zijn dus leeg) omdat deze al stroom krijgen apart. Moet ik echter het puntstuk voeden door de stroom naar punten I en II aan te sluiten?
Ook las ik dat als de wissel in stand A staat, deze van A I en COM connecteerd, en als de servo op stand B staat deze II en COM connecteerd. Dus moet ik dan zelfs A en B op het punstuk aansluiten?

Ik kan online en op youtube verder weinig vinden over de hartstuk polarisatie met deze ESU switchpilot maar hopelijk heeft iemand hier een duidelijke uitleg hoe dit correct aan te sluiten.
Bij voorbaat dank :)
Sander

N-spoor / NS diesel (begin jaren 70) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Beste Sander,

Ik heb even snel gekeken op de site van de belgische esu vertegenwoordiger.

Deze geeft aan dat COM = puntstuk, 1 = railstaaf en 2 = railstaaf (de andere dan de die bij 1). COM maakt verbinding intern met 1 of 2.

Per sectie schakelt het relais gelijktijdig A1 / B1 met de daarbij aangesloten COM of A2 / B2 met de daarbij aangesloten COM. Even voor de verduidelijking, bij puntstuk polarisatie gebruik je per servo alleen A van de de ESU. (B blijft leeg).

Hopelijk is het zo helder genoeg?
Met vriendelijke groet, Mark

Sibbesuisje

Dank je Mark. Op zich wel helder, ook geprobeerd op zowel a als b), echter, er gebeurt niets.
Ik heb de wissel al gecontroleerd en die is helemaal in orde (als ik namelijk direct stroom set op het hart stuk gaat dat wel).
Ik heb het vermoeden dat ik iets verkeerd doe met die switchpilot extension maar snap nog altijd niet wat….

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sander

N-spoor / NS diesel (begin jaren 70) & historisch stoom (CIWL, Rheingold, met BR01 / 17 / 18 stoomloks) / DCC met Z21

Hube

Bericht door Hube »

Sander,
Moet ik echter het puntstuk voeden door de stroom naar punten I en II aan te sluiten?
Ja, anders wordt het puntstuk nergens mee verbonden,

Groetjes, Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain,
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Precies, elke wissel krijgt 3 draden. Dit is voor elke puntstukpolarisatie nodig. Zowel bij ESU, als alle andere servodecoders.

https://in05.hostcontrol.com/resources/ ... isatie.pdf

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2021

Modelspoorbaan Stadt Schellenbach | N-spoor | Dinamo | OC32 | iTrain

Sibbesuisje

Bedankt heren. Misschien helpt het als ik een schematisch weergave mee geef.
Wissel hartstuk - schematisch overzicht van de aansluiting.PNG
Wissel hartstuk - schematisch overzicht van de aansluiting.PNG (242.49 KiB) 94 keer bekeken
Wederom, ik gebruik een uni-frog. En in het geval van de unifrog zit het hartstuk geisoleerd. De tongen worden gestuurd door de linker en rechter spoorstaaf.
Nu snap ik dat het hartstuk afhankelijk van de stand een signaal moet krijgen (ofwel geel ofwel blauw in mijn tekening) en dat deze de ESU moeten voeden. Het enige wat ik heb gedaan is deze voeding vanaf de Z21 naar de switchpilot extension sturen en niet vanaf de wissel (op basis van de unifrog isolering lijkt dat onnodig).
Op basis van deze aansluiting krijgt het hartstuk geen stroom. Ik het de wissel gecontroleerd, daar zit het probleem niet. Overigens is mijn wissel maar aan 1 staaf geisoleerd (aan de kant van het blauwe draad) ivm met het opzetten van blokken. De stroom komt direct van de Z21 (dus niet via een bezetmelder). De andere kant (met het gele draad) zit direct aan de Z21 verbonden.
Dus is het echt noodzakelijk het signaal van de wisselstaven naar de ESU extension te sturen? (het zou exact hetzelfe signaal zijn als direct vanaf de centrale). Of zie ik wat over het hoofd?
Sander

Hube

Bericht door Hube »

Sander,
Dit is anders dan dat je in je 1e post aangeeft; I en II
die zijn dus leeg
.
Als je het aansluit zoals in dit schema dan zou het moeten werken.
Zo niet dan moet je met een multimeter testen of I en II, afhankelijk van de stand van het wissel, contact maakt met de com.

Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain,
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Sibbesuisje schreef:Bedankt heren. Misschien helpt het als ik een schematisch weergave mee geef.
Wissel hartstuk - schematisch overzicht van de aansluiting.PNG
Wederom, ik gebruik een uni-frog. En in het geval van de unifrog zit het hartstuk geisoleerd. De tongen worden gestuurd door de linker en rechter spoorstaaf.
Nu snap ik dat het hartstuk afhankelijk van de stand een signaal moet krijgen (ofwel geel ofwel blauw in mijn tekening) en dat deze de ESU moeten voeden. Het enige wat ik heb gedaan is deze voeding vanaf de Z21 naar de switchpilot extension sturen en niet vanaf de wissel (op basis van de unifrog isolering lijkt dat onnodig).
Op basis van deze aansluiting krijgt het hartstuk geen stroom. Ik het de wissel gecontroleerd, daar zit het probleem niet. Overigens is mijn wissel maar aan 1 staaf geisoleerd (aan de kant van het blauwe draad) ivm met het opzetten van blokken. De stroom komt direct van de Z21 (dus niet via een bezetmelder). De andere kant (met het gele draad) zit direct aan de Z21 verbonden.
Dus is het echt noodzakelijk het signaal van de wisselstaven naar de ESU extension te sturen? (het zou exact hetzelfe signaal zijn als direct vanaf de centrale). Of zie ik wat over het hoofd?
Haal die koppeling met z21 in je schema eens weg, dit is een stand-alone situatie waarbij de 3 draden vanaf de wissel rechtstreeks zonder onderbrekingen naar de extensie module gaan.

Hiervan afwijken zoals nu is technisch mogelijk mits correct uitgedacht. Maak je een denkfout dan werkt het niet. Zoals je het nu tekend is niet verkeerd, maar de verleiding om elke wissel vanuit de Z21 te voeden is groot en dan is een denkfout snel gemaakt en niet snel op te sporen.

Track spanning naar de rails, polarisatie altijd vanaf de wissel.

Dit als een losse situatie beschouwen is redelijk dummyproof.

Sibbesuisje

Nog even een update over dit probleem:
Ik krijg onderhand het vermoeden dat het probleem zit in de ESU Switch decoder extension en wel precies de 1e 2 uitgangen.
Ondertussen heb ik een hele rits wissels correct weten aan te sluiten (en nee, ik doe dat niet met een draadje vanaf de wissels. Gewoon vanaf de Z21 en dan wissel voor wissel testen dat het goed zit. Er was recentelijk een wijze man op TV die zei dat als mensen tegen hem zeggen dat iets niet kan hij juist wil bewijzen dat het wel kan. Dat ging dan weliswaar over water constructies en geen draadjes maar ik heb eenzelfde visie gehanteerd :lol: ).
Maar de 2 wissels waar ik mee begon krijgen simpelweg nog steeds geen stroom. Aan de wissels ligt het niet, maar dus echt aan die uitgangen.
Ik moet nog een zooitje wissels afmaken, maar de progressie is er :) En dan maar kijken of ik die defectie ESU nog kan omruilen (of laten maken).

Nog bedankt voor alle hulp!
Sander

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Yup, eigenwijs zijn is goed.

Echter als een alternatieve manier van aansluiten niet werkt is het verstandig het op de beproefde en bewezen goedwerkende manier te doen.

Werkt het dan wel dan weet je waar je denkfout zit. Een defecte uitgang is mogelijk maar gezien de betrouwbaarheid van de extensies niet bij voorbaat bewezen.

Groetjes

Plaats reactie

Terug naar “Digitale techniek”