Hallo,
Eerst even voorstellen, ik ben Raymond, sinds een jaar weer met de hobby begonnen, vroeger was het H0 en nu dus N, eerst analoog en niet lang daarna digitaal, Z21 als centrale.
Ondertussen het een en ander bij elkaar verzameld en een leuk baantje op zolder gemaakt. Geen hoogstaande scenery, strak aangelegde bedrading maar het werkt allemaal. En dat is voor mij goed genoeg en wat ik wil.
Zelfs 2 stoomloc’s voorzien van decoders, rijden redelijk tot goed, ooit gaan ze voor onderhoud. Een tweedehands digitaal stoomlocje en een digitaal rangeer dieseltje gekocht.
Nu heb ik dit weekend een Piko 40251 via MP op de kop getikt, analoog, meteen een D&H 16a decoder gekocht om die er in te steken.
De Piko loopt analoog heel mooi, sluitverlichting wisselt met de rijrichting, binnenverlichting doet het en dmv klein schakelaartje aan de onderzijde de sluitverlichting tussen de twee rijtuigen uitgezet.
Dan nu mijn vraag, na het inbouwen van de decoder brand van de motorwagen de binnenverlichting niet, wel die van de stuurstand, branden aan beide zijde de witte sluitverlichting, geen rode, die doet het wel als ik dat schakelaartje omzet. Waar vind ik in al die CV’s de juiste om de binnenverlichting aan te zetten en eventueel te dimmen? Zou de sluitverlichting het wel juist doen als ik ook een decoder in de stuurstand doe? Dat kan of moet volgens de handleiding.
Als dat zo is hoe stel ik dan die functiedecoder in dat alles werkt zoals het moet werken?
Handleiding van die D&H decoders is in het Duits, Engels is op internet te vinden, maar het duizelt me na het lezen van al die info over welke cv waarvoor is en wat de een doet icm met de andere cv.
Mvrgr. Raymond
Inbouw decoders Piko 40251
De bijwagen zit volgens mij niet gekoppeld aan de motorwagen. Je zult de bijwagen van functiedecoder moeten voorzien.
Aan de andere kant, ik wist ook niet dat hier een Plux16 in past. Dacht alleen Plux 12.
In de motorwagen zou de interieurverlichting nu schakelbaar moeten zijn met F1.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Aan de andere kant, ik wist ook niet dat hier een Plux16 in past. Dacht alleen Plux 12.
In de motorwagen zou de interieurverlichting nu schakelbaar moeten zijn met F1.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Het is deze en die zit wel met een stroom voerend stekkertje aan de stuurstand vast maar dat is alleen voor extra stroom opname van de rails denk ik.
Een functiedecoder is inmiddels besteld en als die binnen is ga ik die er in zetten. Ondertussen met DecoderPro van JMRI bezig geweest en daar kun je van alles aanpassen. Het is me daar dus mee gelukt om niet alleen de binnenverlichting van de motorwagen schakelbaar te maken maar ook nog een stuk minder fel laten branden.
Nu alleen nog uitvinden waar ik de front/sluitverlichting van de motorwagen aan de kant van de stuurstand permanent kan uitzetten, die brand nu rood, en dat als de rij richting wisselt dat ook de front/sluit verlichting van kleur wisselt. Analoog werkt dat gewoon dus moet het digitaal ook werken.
Wordt vervolgd en al doende leert men.
Een functiedecoder is inmiddels besteld en als die binnen is ga ik die er in zetten. Ondertussen met DecoderPro van JMRI bezig geweest en daar kun je van alles aanpassen. Het is me daar dus mee gelukt om niet alleen de binnenverlichting van de motorwagen schakelbaar te maken maar ook nog een stuk minder fel laten branden.
Nu alleen nog uitvinden waar ik de front/sluitverlichting van de motorwagen aan de kant van de stuurstand permanent kan uitzetten, die brand nu rood, en dat als de rij richting wisselt dat ook de front/sluit verlichting van kleur wisselt. Analoog werkt dat gewoon dus moet het digitaal ook werken.
Wordt vervolgd en al doende leert men.
-
Raymond,
Ik heb het zelfde probleem alleen ik heb de originelen decoders in gebouwd van Piko.
Van de motorwagen kan ik de binnen verlichting aan zetten met F0 en F1 alleen blijft bij het wisselen
van de rijrichting wit licht branden van de motorwagen dit kan ik dan weer uit zetten met F3
en dan brand hij rood,
Bij de bijwagen brand direct de binnenverlichting niet aan of uit tezetten.
Zet ik beide wagens op een analoog spoor dan werkt alles wel.
Er is al van alles aan gedaan en is nu eindelijk na een jaar via de importeur naar piko de gestuurd.
Met vr gr Ron
Ik heb het zelfde probleem alleen ik heb de originelen decoders in gebouwd van Piko.
Van de motorwagen kan ik de binnen verlichting aan zetten met F0 en F1 alleen blijft bij het wisselen
van de rijrichting wit licht branden van de motorwagen dit kan ik dan weer uit zetten met F3
en dan brand hij rood,
Bij de bijwagen brand direct de binnenverlichting niet aan of uit tezetten.
Zet ik beide wagens op een analoog spoor dan werkt alles wel.
Er is al van alles aan gedaan en is nu eindelijk na een jaar via de importeur naar piko de gestuurd.
Met vr gr Ron
Ron,
Dat is ook vreemd dat je met de originele decoders het niet werkend krijgt. Enig idee wanneer hij weer terug is? Al iets gehoord van Piko?
Dan nu de voortgang hier…..
Functiedecoder, D&H FH05B-3, is binnen en in de stuurstand geplaatst. Op programmeer spoor gezet en…. niks… geen licht nergens.
DecoderPro van JMRI opgestart, decoder uitgelezen, ja hoor reactie, CV1 = 3, alle tabbladen doorgespit opzoek naar waar ik de sluitverlichting en binnenverlichting kan instellen dat het werkt zoals het hoort…. niks nada noppes, allerlei instelling uitgeprobeerd maar niks wat licht in de duisternis bracht.
Toen maar weer beide hadleidingen erbij, van de D&H, van de stuurstand en van de originele decoder die er ook in kan maar ik niet heb. Toen dacht ik, hé, misschien moet ik die 20V in de stuurstand nog verbinden met de VS aansluiting op de D&H aan de onderzijde…. Wat ik verkeerd gedaan heb weet ik niet, alle soldeerpuntjes dubbel gecheckt of ze goed zijn, maar na het terug zetten op het spoor kwam er een klein vonkje en wat rook van de decoder… Die is dus stuk.
Dus maar opzoek naar de originele van Piko, overal uitverkocht, maar er is er een onderweg, van Uhlenbrock, 76900, die is volgens de winkel in de buurt identiek aan die van Piko. Voorheen waren ze van Esu en tegenwoordig levert Uhlenbrock ze aan Piko heb ik begrepen.
Als die binnen is dan maar weer een poging doen. Ondertussen met de motorwagen verder opzoek naar waar ik dat van Ron kan vinden. F3.
Ik kan wel alvast handmatig de verlichting tussen de beide stellen uitzetten. Ik kan ook al de binnenverlichting dimmen en ik ben ook al zover dat wel de verlichting aan de kant van de stuurstand wisselt met de rijrichting. Nu nog als de motorwagen duwt hij rood licht heeft aan de vrije kant… Op zoek naar F3 dus.
Dat is ook vreemd dat je met de originele decoders het niet werkend krijgt. Enig idee wanneer hij weer terug is? Al iets gehoord van Piko?
Dan nu de voortgang hier…..
Functiedecoder, D&H FH05B-3, is binnen en in de stuurstand geplaatst. Op programmeer spoor gezet en…. niks… geen licht nergens.
DecoderPro van JMRI opgestart, decoder uitgelezen, ja hoor reactie, CV1 = 3, alle tabbladen doorgespit opzoek naar waar ik de sluitverlichting en binnenverlichting kan instellen dat het werkt zoals het hoort…. niks nada noppes, allerlei instelling uitgeprobeerd maar niks wat licht in de duisternis bracht.
Toen maar weer beide hadleidingen erbij, van de D&H, van de stuurstand en van de originele decoder die er ook in kan maar ik niet heb. Toen dacht ik, hé, misschien moet ik die 20V in de stuurstand nog verbinden met de VS aansluiting op de D&H aan de onderzijde…. Wat ik verkeerd gedaan heb weet ik niet, alle soldeerpuntjes dubbel gecheckt of ze goed zijn, maar na het terug zetten op het spoor kwam er een klein vonkje en wat rook van de decoder… Die is dus stuk.
Dus maar opzoek naar de originele van Piko, overal uitverkocht, maar er is er een onderweg, van Uhlenbrock, 76900, die is volgens de winkel in de buurt identiek aan die van Piko. Voorheen waren ze van Esu en tegenwoordig levert Uhlenbrock ze aan Piko heb ik begrepen.
Als die binnen is dan maar weer een poging doen. Ondertussen met de motorwagen verder opzoek naar waar ik dat van Ron kan vinden. F3.
Ik kan wel alvast handmatig de verlichting tussen de beide stellen uitzetten. Ik kan ook al de binnenverlichting dimmen en ik ben ook al zover dat wel de verlichting aan de kant van de stuurstand wisselt met de rijrichting. Nu nog als de motorwagen duwt hij rood licht heeft aan de vrije kant… Op zoek naar F3 dus.
-
Raymond,
IK heb een Ecos centrale die die kan heel veel ik heb wel railcom uit moeten zetten in de ecos en op de decoder.
Hij is nu aal twee maanden bij Piko dus nog maar even afwachten.
Hier onder wat ik heb gedaan
piko schienenbus.
IK heb een Piko Schienenbus 5081 gekocht (art.nr piko 40251) deze voorzien van piko decoder (art.nr piko 56402 plux16) en de functie decoder (art.nr. piko 46212)
IK maak gebruik van een Ecos (ESU centrale)
In de motor wagen is de plux16 geplaats. CV1 staat op aders 23
CV 29 is railcom+ uit gezet Bit 3
Met F0 zet ik de verlichting aan voor brand wit met rood rood is uit te zetten met F3
De andere kant op brand wit en rood achter.
Met F1 zet ik de binnen verlichting aan.
Als het goed is moet de verlichting automatisch wissel van rij richten zonder dat ik met F3 rood moet uit zetten.
Ook is de motorwagen niet goed te regelen qua rij gedrag als hij moet stoppen rijd hij nog een
Tijdje door dit is ook niet te veranderen met de CV’s 2, 3 en 4
Zet ik de motorwagen op een analoge baan dan wisselt de verlichting wel op de juiste manier.
De bijwagen werkt helemaal niet hier heb ik streep verwijderd volgens tekening en de functie decoder geplaats volgens het instructie papier.
Rood op (wr)
Zwart op (wl)
20V op 20V
A4 op A4
A3 op A3
De motorwagen en de bijwagen hebben gewerkt ( bij de dealer) de verlichting van de bijwagen werd met F5 aan en uit gezet de verlichting wisselde van rij richting.
Deze heb ik daar gebracht om uit te zoeken wat er nu gaande was.
Nadat ik de schienenbus terug kreeg en deze bij mij op de baan zetten werkte er niets meer.
Bij hun werd hij aan gestuurd met piko centrale.
Na onderzoek en navraag moest ik dus bit 3 in CV 29 uitzetten dit gedaan de motorwagen op nieuw
laten uit lezen door de Ecos en de motorwagen werkte weer ( behalve op de juiste manier van wisselde rij richting verlichting)
De bijwagen heeft op CV1 adres 23 ( het zelfde als de motorwagen)
Maar hij doet dus helemaal niets geen front verlichting en ook geen binnen verlichting.
Als ik de bijwagen op een analoge baan zet gaat de binnen verlichting branden als ik aan de trafo knop draai en wisseld de front verlichting van wit naar rood.
Ik heb ook alle mogenlijk heden aan CV's uitgeprobeerd maar geen resuultaat.
Met vr gr Ron
IK heb een Ecos centrale die die kan heel veel ik heb wel railcom uit moeten zetten in de ecos en op de decoder.
Hij is nu aal twee maanden bij Piko dus nog maar even afwachten.
Hier onder wat ik heb gedaan
piko schienenbus.
IK heb een Piko Schienenbus 5081 gekocht (art.nr piko 40251) deze voorzien van piko decoder (art.nr piko 56402 plux16) en de functie decoder (art.nr. piko 46212)
IK maak gebruik van een Ecos (ESU centrale)
In de motor wagen is de plux16 geplaats. CV1 staat op aders 23
CV 29 is railcom+ uit gezet Bit 3
Met F0 zet ik de verlichting aan voor brand wit met rood rood is uit te zetten met F3
De andere kant op brand wit en rood achter.
Met F1 zet ik de binnen verlichting aan.
Als het goed is moet de verlichting automatisch wissel van rij richten zonder dat ik met F3 rood moet uit zetten.
Ook is de motorwagen niet goed te regelen qua rij gedrag als hij moet stoppen rijd hij nog een
Tijdje door dit is ook niet te veranderen met de CV’s 2, 3 en 4
Zet ik de motorwagen op een analoge baan dan wisselt de verlichting wel op de juiste manier.
De bijwagen werkt helemaal niet hier heb ik streep verwijderd volgens tekening en de functie decoder geplaats volgens het instructie papier.
Rood op (wr)
Zwart op (wl)
20V op 20V
A4 op A4
A3 op A3
De motorwagen en de bijwagen hebben gewerkt ( bij de dealer) de verlichting van de bijwagen werd met F5 aan en uit gezet de verlichting wisselde van rij richting.
Deze heb ik daar gebracht om uit te zoeken wat er nu gaande was.
Nadat ik de schienenbus terug kreeg en deze bij mij op de baan zetten werkte er niets meer.
Bij hun werd hij aan gestuurd met piko centrale.
Na onderzoek en navraag moest ik dus bit 3 in CV 29 uitzetten dit gedaan de motorwagen op nieuw
laten uit lezen door de Ecos en de motorwagen werkte weer ( behalve op de juiste manier van wisselde rij richting verlichting)
De bijwagen heeft op CV1 adres 23 ( het zelfde als de motorwagen)
Maar hij doet dus helemaal niets geen front verlichting en ook geen binnen verlichting.
Als ik de bijwagen op een analoge baan zet gaat de binnen verlichting branden als ik aan de trafo knop draai en wisseld de front verlichting van wit naar rood.
Ik heb ook alle mogenlijk heden aan CV's uitgeprobeerd maar geen resuultaat.
Met vr gr Ron
Ik geef het op.
Gisteravond nog bezig geweest maar wat ik ook deed niks werkte. Uiteindelijk maar de front/sluitlichten die er tussen in zitten maar met het schakelaartje aan de onderzijde uitgezet. Dat waren de enige die rood of wit branden bij duwen of trekken.
Ik heb sterk het vermoeden dat de hele print binnen in verkeerd om gemonteerd is af fabriek.
Als de functie decoder binnen is ga ik die installeren en dan laat ik het verder zo. Dan heb ik soms wel de juiste verlichting en soms niet.
@CGdeBrabander wat jij hebt met afremmen heb ik niet, hier remt hij netjes tot hij stil staat en rijd dan niet nog een stukje door. Misschien dat het aan de decoder ligt. CV 2,3,4 en 5 staan op de standaard waarde, 0,3,3 en 92. Hoe hoger ik CV 2 en 3 zet hoe trager het optrekken en afremmen gaat.
Gisteravond nog bezig geweest maar wat ik ook deed niks werkte. Uiteindelijk maar de front/sluitlichten die er tussen in zitten maar met het schakelaartje aan de onderzijde uitgezet. Dat waren de enige die rood of wit branden bij duwen of trekken.
Ik heb sterk het vermoeden dat de hele print binnen in verkeerd om gemonteerd is af fabriek.
Als de functie decoder binnen is ga ik die installeren en dan laat ik het verder zo. Dan heb ik soms wel de juiste verlichting en soms niet.
@CGdeBrabander wat jij hebt met afremmen heb ik niet, hier remt hij netjes tot hij stil staat en rijd dan niet nog een stukje door. Misschien dat het aan de decoder ligt. CV 2,3,4 en 5 staan op de standaard waarde, 0,3,3 en 92. Hoe hoger ik CV 2 en 3 zet hoe trager het optrekken en afremmen gaat.
Heb niet alles gelezen hoor, maar hoe oud is het treinstel? Als dat minder dan 2 jaar is gewoon aanbieden bij Piko ter reparatie.

@DTS Geen idee hoe oud, via Marktplaats gekocht. Treinstel reed analoog goed mooi rustig, wisseling van sluit en front verlichting werkte zoals het hoort. Dus ik denk dat ie niet ouder is dan 2 jaar. Alleen digitaal heeft ie een probleempje met die wisseling van de sluit en front verlichting. Verder rijd ie mooi rustig, ook het kruipen gaat mooi, geen slijtage of missende onderdelen. Al met al best tevreden met mijn aankoop ondanks dat ene mankementje.
Er is in het verleden een batch geweest met een storing in de printplaat. Je zou eens kunnen proberen via Scaletrading of een reparatie mogelijk is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk