Wat leuk dat je mijn draadje gevonden hebt op dit forum. Laat ik mij eerst even kort voorstellen; Hoontje, 37 en sinds 2012 weer helemaal terug in deze hobby. Daarvoor al op mijn 8ste besmet met het N-spoor virus, na mijn eerste treinset gekregen te hebben. Maar zoals dat met veel dingen gaat, geen geld/tijd/interesse tijdens de puberteit en na de studie was er ook weinig tijd. Wel weer wensen! Nadat ik in 2012 ziek thuis kwam te zitten, kreeg ik de tip om als afleiding van de lichamelijke problemen te zoeken en kwamen de modeltreinen terug in mijn leven.
Begonnen werd aan de wens om een grote modelbaan te bouwen! Het thema, mijn geliefde stamlijntje richting Oosterhout Vijf Eiken, een industrieterrein in Noord-Brabant wat tot 1991 een druk goederenvervoer kende van o.a. witgoed, chemicaliën en auto's.
Begonnen werd in 2013 met een baan en gebouwen van Markenburg.nl. Samen met hen kreeg ik de kans om het stationsgebouw van Gilze-Rijen in 1:160 te bouwen. Inmiddels verkopen zij het in hun vaste assortiment, inclusief alle bijgebouwen!
De bouw van de baan werd, omwille van de ruimte (Ik woonde samen met mijn vrouw op 30m2) op enkele modules begonnen. Gestart met het station en dan zou ik als het ware richting Oosterhout bouwen...
Nadat ik volledig herstelt was, wisselde ik van werk en woning. De vrouw gaf toestemming om groter te gaan en er verrees een heuse beursbaan die tussen 2015 en 2018 verschillende beurzen bezocht heeft. Centraal stonden 2 modules met station Gilze-Rijen en een helix die het onderliggende schaduwstation verbond.
Inmiddels is deze baan in 2018 afgebroken en is in 2019 begonnen met de bouw van een nieuwe, vaste baan. De beursbaan was te beschadigd om nog toonbaar te maken en inmiddels had ik ook meer inzichten en technieken geleerd, die een nieuwe baan rechtvaardigden. Voor beurzen heb ik in 2018 nog wel een ander baantje gebouwd, daar start ik vast nog wel een draadje over t.z.t.
De vaste baan is inmiddels afgelopen juni verhuisd naar weer een nieuwe woning met nog meer ruimte. Hier is ook ruimte voor een uitbreiding naar de andere kant. Ik ben een modelbouwer die graag hele verhalen vertelt op zijn baan; de treinenloop mag realistisch. Wat betekend dat niet alleen Oosterhout, maar ook Tilburg Goederen, kortweg Tilburg GE, er mag komen!
En daar zal dit draadje voornamelijk over gaan.
Tilburg GE was hét regionaal distributiepunt van o.a. van Gend & Loos totdat dit over ging in DHL in de jaren '90. De vele spoorbundels, de enorme loods en de verschillende kleine vervoerders die ook een spooraansluiting hier hadden, zoals bijvoorbeeld Piet van Beurden, maken het een erg leuk thema voor de modelbaan.
Goed, genoeg getypt, enkele plaatjes van de voortgang;

Tilburg GE was een goederenstation aan de spoorlijn Breda - Tilburg en lag ten westen van station Tilburg. Inmiddels is het gehele terrein gesaneerd en anno 2021 ligt er een mooi stadspark, genaamd 'spoorpark' met talloze verwijzingen naar het verleden. Zo ligt er nog een stuk spoor en staan er links en rechts informatieborden. Ook de oude hekwerken zijn geconserveerd die het terrein (deels) omsloten.
Het hier boven staande sporenplan werd in ANYRAIL 6 omgezet naar een 1:160 plan met het volgende resultaat:

Links het reeds gebouwde station Gilze-Rijen en midden boven en rechts Tilburg GE. Gekozen spoorprofiel wordt PECO Code 55, aansturing geschiedt doormiddel van DINAMO in combinatie met iTrain.

Gilze-Rijen is gebouwd op modules van 61 x 122 cm met daarin een schaduwstation. Het bovendeel kan opklappen met behulp van scharnieren. Zo wordt Tilburg GE ook gebouwd, alleen met afwijkende afmetingen, namelijk modules van 70 x 122 cm. Ook dubbel, zodat het onderliggende 'schaduwstation', hoewel dat hier meer een keerlus zal zijn, toegankelijk blijft. Het geheel ligt op MALM kasten van IKEA waar de nodige knutselspullen en treinen in opgeborgen liggen.

De eerste module van Tilburg GE Is klaar en hier wordt het scharnieren getest. De balk achter de module is op 20 cm. afstand in geopende stand en geen probleem voor de (toekomstige) scenery.

De eerste sporen zijn een feit. We zien hier de ingang van Tilburg GE. Bovenin de 3 sporen gaan v.a. daar een helling af (2%) richting het schaduwstation. In werkelijkheid begint hier in Tilburg het "hoogspoor" en zouden de sporen omhoog moeten lopen... Dit is een van de concessies die gedaan zijn.
De wissels naar het midden zijn de ingaande wissels richting Tilburg GE.
Als we links kijken, zien we een vereenvoudigde wisselstraat. In werkelijkheid lagen deze wissels en kruising onder het viaduct van de Ringbaan West en bestond deze wisselstraat uit zeer complexe wisselverbindingen met 3 sporen en aan de andere zijde van het viaduct een bundel opstelsporen voor station Tilburg Universiteit. Deze laat ik weg in model, dus vandaar deze vereenvoudigde versie....

Proeflegging van de eerste sporen op Tilburg GE. Op de eerder getoonde plattegronden zijn dit de omloopsporen voor de douane loods en van Gend & Loos loods. Om het geheel speels te houden, liggen ze scheef op de bak richting de hoek waar de loods moet komen...

Spoorbundels voor de douaneloods (links) en de 3 sporen die tot diep in de van Gend & Loos loods doorliepen...

Dezelfde spoorbundel uit een andere hoek. Het onderste spoor is nog niet op lengte, dit ligt voor de Douaneloods die ik momenteel aan het (3d) tekenen ben. Ik weet nog niet of ik mijn gebouwen ga laten laseren, of alles uitprint. De eerste testen met 3D printen zijn veelbelovend. Daarover later meer!

In de loods stonden de goederenwagons bijna tegen elkaar aan, zodat het laden en lossen vergemakkelijkt werd. Tussen de wagons werden rijplaten gelegd. Ook in model ga ik dat uitvoeren...
Nou tot zover deze eerste voorstelling van mijn bouwwerken. Via dit draadje ga ik jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen!
Groetjes,
Hoontje