Hobbytrain railjet

Heuficus
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:07

Hobbytrain railjet

Bericht door Heuficus »

L.S.,

Ik zie op diverse sites dat Hobbytrain de sets 25220 en 25221 op de markt komen. Ik rijd zelf Duits en ben bezig met de eerste twee modules van mijn baan, geïnspireerd door de Rheinstrecke of Moseltalbahn. Hoewel de railjet volgens mij alleen in Duitsland te zien is op de trajecten naar Munchen en Frankfurt, overweeg ik er toch een aan te schaffen. Hebben jullie ervaringen met de railjet of andere sets van Hobbytrain. Laten deze zich makkelijk voorzien van binnenverlichting? Hoe is het rijgedrag? Ik meen ergens een keer wat opgevangen te hebben dat de rijtuigen in bochten nog wel eens willen ontsporen. Maar is dat ook zo?

Groet
Pascal van den Heuvel

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

De mijne hen ik moeten ontdoen van vouwwagen. Hij ontspoorde heel snel helaas.

Maar nog steeds willen de wagens wel eens ontsporen.

Het is een erg mooie set maar vind het rijgedrag wat tegenvallen helaas.

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Yavianice
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2021, 09:32

Bericht door Yavianice »

Ik heb geen problemen met de Railjet mbt. ontsporen. Wel heeft de trein magneetkoppelingen nodig, want de Arnold koppelingen zijn te flexibel waardoor ontsporingen wel voorkomen. Ook moet je uiteraard de minimumradius bekijken. Ik gebruik zelf KATO sporen met magneetkoppelingen en heb geen problemen, ook niet in 'duw' configuratie.

De slepers willen nogal veel weerstand geven. Ik buig ze meestal weg. Dus misschien is het het handigst om de binnenverlichting met stroomvoerende koppelingen uit de lok te krijgen. Ik heb -gehoord- dat de wagens niet helemaal lichtdicht zijn, maar ik heb dat nooit zelf geprobeerd.

De Railjets rijden met 1 set op en neer naar Frankfurt. Naar Munchen rijden ze veel vaker (naar Budapest). Ook rijden alle Railjets die Tirol verbinden met de rest van Oostenrijk over de lijn Kufstein-Rosenheim-Salzburg (zonder haltes), omdat dit sneller is dan de binnenlandse trajecten te gebruiken.

Tevens rijdt de CD Railjet (blauwe railjet) tussen Wenen-Praag en Berlijn (gaat bij Bad Schandau de grens over).

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Mijn set (Ski-Austria uitvoering) geen problemen met trekken en duwen. Heb er starre koppelingen tussen zitten waardoor ik bij iedere rijtuig aan 1 kant de vouwbalg weg moest halen. Zeer weinig problemen met ontsporen.

Mijn 2e set heb ik net bij mijn ouders opgehaald en staat nog niet op het spoor (net terug van vakantie en zit nog even bij mn ouders), morgen gaat ie het spoor even snel op. Dit is de laatst uitgebrachte set, kan er nog niets over zeggen. Ga deze hetzelfde neerzetten als de andere..

* Wil de beide sets wel uitvoeren met binnenverlichting etc, maar nog geen ervaringen mee..
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Yavianice
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2021, 09:32

Bericht door Yavianice »

De nieuwste Hobbytrain Railjets zijn wel licht dicht, de oude zijn dat denk ik niet. Moet je dus even nakijken. Verlichting kun je het beste doen met stroomvoerende koppelingen (zoals DTS ze verkoopt) in plaats van de stroomafnemers te plaatsen in elk rijtuig, dan rijdt ie een stuk moeizamer. Nadeel is dat je wel moet boren in het onderstel om die stroomvoerende koppelingen te plaatsen.

Plaats reactie

Terug naar “Materiaal bespreking”