Als ik van één van de sporen het schaduwstation uitrij, dan wordt het groene spoor door EM-8 bezet gemeld. De trein stopt op SM-8, voor het geval een trein eraan komt. Als dat niet het geval is rijdt hij door naar de helix en met EM-10 wordt aangegeven, dat de helix en de keerdriehoek bezet zijn.
Wissel 6 bepaalt in welke richting de trein naar het rondgaande spoor gaat (dus links of rechtsom).
Nu bedacht ik mij - in tegenstelling tot wat ik eerder schreef - dat het natuurlijk heel goed kan, dat er toch tijdens bovenstaande, een trein op het rondgaande spoor rijdt.
Stel, dat ik dat zou willen (wat best denkbaar is), dan moet de trein op het rondgaande spoor kunnen stoppen om geen botsing te krijgen met de trein die uit de keerlus komt (situatie 1). Dat betekent, dat het rondgaande spoor vrij moet zijn en als ik uit de helix wil komen, wissel 6 moet 'weten' in welke stand hij moet staan, zodat de trein vanuit het schaduwstation in de juiste richting gaat naar het rondgaande spoor en niet naar situatie 2. Dit rondgaande spoor zal ik dan in twee blokken moeten gaan verdelen, zodat de trein de driehoek kan verlaten.
Nu ga ik misschien iets opschrijven wat niet correct is, maar dat wil ik dan graag van jullie horen. Even een afbeelding van het rondgaande spoor en de driehoek. Praten met een plaatje is misschien duidelijker.
Uit het schaduwstation komt een trein naar de driehoek. In het groene blok rijdt een trein naar positie 1. De trein vanuit het schaduwstation moet dus naar situatie 1 worden gemanoeuvreerd.
Is het gegeven, dat het groene blok bezet is, genoeg informatie voor het automatiseringsprogramma om dan wissel 6 afbuigend te krijgen en de trein naar situatie 1 te laten gaan? Als dat zo is, dan is de inrijmelder na wissel 7 correct. Wel moet ik dan nog ergens een stopmelder plaatsen voor het lichtblauwe blok en een inrijmelder voor het groene blok. Aan het einde van het groene blok heb ik een stopmelder. Deze is in mijn beleving nodig, als een trein eerder bij wissel 8 is, dan de trein uit het schaduwstation volledig in het lichtblauwe blok is (dus uit de keerlus).
Graag hoor ik weer van jullie of ik nu loop te raaskallen of dat ik het stiekem begin te begrijpen.
Hoe is dat tijdens het automatiseringsproces voor ga geven is nu niet van belang, tenzij ik hier iets onmogelijks wil. Dat wil ik dan graag weten.
PS: Kan een melder tegelijk een inrijmelder zijn en stopmelder?