Vragen over stroomdetectie

Voor alle digitale vragen en problemen
Cor H

Bericht door Cor H »

Goed, terug van de tekentafel. Als ik het allemaal goed begrijp, dan is het hieronderstaand plaatje de juiste weergave van het schaduwstation en aansluitend deel van de helix:

Afbeelding

Als ik van één van de sporen het schaduwstation uitrij, dan wordt het groene spoor door EM-8 bezet gemeld. De trein stopt op SM-8, voor het geval een trein eraan komt. Als dat niet het geval is rijdt hij door naar de helix en met EM-10 wordt aangegeven, dat de helix en de keerdriehoek bezet zijn.

Afbeelding

Wissel 6 bepaalt in welke richting de trein naar het rondgaande spoor gaat (dus links of rechtsom).

Nu bedacht ik mij - in tegenstelling tot wat ik eerder schreef - dat het natuurlijk heel goed kan, dat er toch tijdens bovenstaande, een trein op het rondgaande spoor rijdt.
Stel, dat ik dat zou willen (wat best denkbaar is), dan moet de trein op het rondgaande spoor kunnen stoppen om geen botsing te krijgen met de trein die uit de keerlus komt (situatie 1). Dat betekent, dat het rondgaande spoor vrij moet zijn en als ik uit de helix wil komen, wissel 6 moet 'weten' in welke stand hij moet staan, zodat de trein vanuit het schaduwstation in de juiste richting gaat naar het rondgaande spoor en niet naar situatie 2. Dit rondgaande spoor zal ik dan in twee blokken moeten gaan verdelen, zodat de trein de driehoek kan verlaten.

Nu ga ik misschien iets opschrijven wat niet correct is, maar dat wil ik dan graag van jullie horen. Even een afbeelding van het rondgaande spoor en de driehoek. Praten met een plaatje is misschien duidelijker.
Afbeelding

Uit het schaduwstation komt een trein naar de driehoek. In het groene blok rijdt een trein naar positie 1. De trein vanuit het schaduwstation moet dus naar situatie 1 worden gemanoeuvreerd.
Is het gegeven, dat het groene blok bezet is, genoeg informatie voor het automatiseringsprogramma om dan wissel 6 afbuigend te krijgen en de trein naar situatie 1 te laten gaan? Als dat zo is, dan is de inrijmelder na wissel 7 correct. Wel moet ik dan nog ergens een stopmelder plaatsen voor het lichtblauwe blok en een inrijmelder voor het groene blok. Aan het einde van het groene blok heb ik een stopmelder. Deze is in mijn beleving nodig, als een trein eerder bij wissel 8 is, dan de trein uit het schaduwstation volledig in het lichtblauwe blok is (dus uit de keerlus).

Graag hoor ik weer van jullie of ik nu loop te raaskallen of dat ik het stiekem begin te begrijpen.

Hoe is dat tijdens het automatiseringsproces voor ga geven is nu niet van belang, tenzij ik hier iets onmogelijks wil. Dat wil ik dan graag weten.

PS: Kan een melder tegelijk een inrijmelder zijn en stopmelder?
Laatst gewijzigd door Cor H op 08 sep 2026, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Cor

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

In rocrail heb je rijwegen. Uitgaande dat geen verplichte rijrichting heb zijn dat er twee.

Als ASCII art:

Code: Selecteer alles

==|==M1==|==BLOK01==|==M2==|==
Rijweg 1 is van links het blok in gaan dan is M1 de ENTER melder en M2 de IN melder.
Rijweg 2 is van rechts het blok in gaan en dan is M2 de ENTER melder en M1 de N melder.

Waarbij ENTER betekend dat het blok wordt ingereden en IN dat het blok vol is en meestal dus ook dat het voorgaande blok weer wordt vrijgegeven.

De naam STOP melder is wat vreemd omdat het helemaal niet hoeft te betekenen dat er gestopt wordt. Maar op dit punt is de naamgeving tussen de diverse programma's dus wat wisselen.

Als je bij rocrail de rijwegen laat genereren en de melders er ook in staan dan werkt rocrail dat zelf uit met de router functie. Alleen als je erg veel gaat sleuren met zaken kan het zijn dat je wat vreemde zaken gaat krijgen met rocrail. Maar dat is bij mij tot nu toe alleen op rail blockjes. Zijn ze eenmaal aan een blok toegewezen dan blijft dat van toepassing als je die later gaat verplaatsen. Dat is voornamelijk visueel erg vreemd. Functioneel merk je het niet.

Het ander deel moet ik even vanaf een volledige scherm bekijken en niet met een laptop in de trein. Wellicht dat een truuk voor te bedenken is maar dan moet je eigenlijk wel het hele plaatje met de bedrading hebben. Want ander weet je niet exact hoe je dit gaat opbouwen.

Had je al eens naar de Etecmo AR of AR2 handleiding gekeken? Daar zie je ook hoe die keerlus module exact wordt aangesloten en dan kun je de secties dus mappen op je baan op je schaduw station. Het schema lijkt op de DTS keerlus want je moet hetzelfde issue tackelen.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Cor H schreef: 08 sep 2026, 15:33
Graag hoor ik weer van jullie of ik nu loop te raaskallen of dat ik het stiekem begin te begrijpen.
Nee je hebt het goed. Als groen bezet is en er staat een trein voor de driehoek is er maar één oplossing: rijden naar situatie 1.
Cor H schreef: 08 sep 2026, 15:33
PS: Kan een melder tegelijk een inrijmelder zijn en stopmelder?
Ja dat kan maar dat moet je niet willen. Maak gewoon melders daar waar het hoort.

Baaidewee: de YaMoRC keerlusmodule heeft terugmelding aan boord maar dat gaat via LocoNet en ik meen dat jij dat niet hebt (toch?). Voor de driehoek ompolen heb je geen terugmelding nodig maar dan is YaMoRC wel een dure oplossing.

Cor H

Bericht door Cor H »

Fijn om bevestigd te krijgen, dat ik het langzaam begin te doorgronden. Ik ben nog aan de tekentafel en de info van aparte melder is daar van belang. Thx.

Ook de info over de YaMorc is waardevol. Dan toch maar de Arduino-oplossing van Huib. Hoop, dat hij nog platines kan leveren. Die ik heb is ook eigenbouw.

En nee, ik heb inderdaad geen Loconet. Dat is voor mij, denk ik, nog een brug te ver.
Met vriendelijke groet,
Cor

Plaats reactie

Terug naar “Digitale modelspoor”