Vragen over stroomdetectie

Voor alle digitale vragen en problemen
hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Cor, De uitdaging zit niet in de wissel op zich. De uitdaging is dat de meeste keer driehoeken maar 2 afgaande mogelijkheden hebben. Maar jij hebt er 3 waar geen standaard oplossing in voor ziet.
Door het als 1 blok te zien kun je met itrain/koploper/rocrail/.... wel oplossen dat er geen tweede trein in rijdt. Maar het ompolen is wel een complexere zaak.

Als ik even plat teken hoe ik het met 2 zou doen is dan is dat:

Code: Selecteer alles

A | B1 || B2 | C | D1 || D2 | E  
Tussen B1 en B2 een volledige scheiding net als tussen E1 en E2. Je keerlus sectie is dan B2 <--> D1. A en B1 zijn dan de baan links en D2 en E de baan rechts.
Daar kun je enige logical op los laten waardoor ompolen goed gaat. Dat kan je met een paar poortjes doen waardoor het een eitje is er een ontwerp voor te maken. De bulk van de electronica is je sensors.
Je opties voor rijden:
  1. A => E
  2. E => A
De keer driehoek is dan:

A | B1 || B2 | C
 E | D2 || D1 | C
De sturing is daarmee identiek in beide gevallen. Met het geval van de wissel in sectie C.

Maar jouw setup komt dan neer op:

A | B1 || B2 | C | D1 || D2 | E
 G | H1 || H2 | C 
Dat in C een wissel zit hoeft geen probleem te zijn.
A gaat naar je bovenste wissel. G gaat naar de onderste wissel op je hoofdbaan. E gaat naar je schaduw station

Maar je hebt opeens 4 opties om te voorzien:
  1. A => E
  2. G => E
  3. E => A
  4. E => G
Daar ken ik geen kant en klare oplossing voor. Die zal iemand moeten ontwerpen voor je.

Je kan contact opnemen met Willem Janssen van Etecmo om te zien of hij een maatwerk oplossing wil maken voor je.
Ik kan maandag op de club wel eens kijken of de mede electro prutser er zin in heeft iets in elkaar te knutselen. (Hij heeft het voordeel van de pensionaris qua tijd ;-) .)
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

Cor H

Bericht door Cor H »

Dank Hugo voor het meedenken. Ik ben er nog wat dieper ingedoken en daar komt naar voren, dat alles voor een keerlus en de keerlus op dezelfde voeding aangesloten moeten zijn. Dat is in mijn geval geen probleem.
Wat jouw schets betreft van het probleem, denk ik, dat het minder ingewikkeld is. Maar misschien zie ik het te eenvoudig en zou ik het fijn vinden als je mee wilt denken.
Hiervoor voeg ik even de volgende afbeelding toe:

Afbeelding

Het lichtblauwe is dus een rondgaand spoor. Als daar een trein rijdt, doet deze geen aanspraak op de keerlus. Dit is 1 blok (melders nog niet aangegeven) en maakt volgens mij ook niet uit of het meerdere blokken zijn.
Ook in de keerlus bevindt zich dan geen trein. Dit kan ook niet, want een trein zou over het wissel kunnen staan. Ook in de helix kan geen trein staan. Immers, ik moet dit vrijhouden, omdat er maar een enkel spoor naar en van het schaduwstation gaat. Als de trein dan de keerlus ingaat, moet er omgepoold worden. In mijn beleving maakt het niet uit, vanaf welke zijde de keerlus wordt binnengereden. Na ompoling kan de trein naar het schaduwstation. Vandaar uit kan dan een andere trein naar de keerkus en naar het lichtblauwe spoor.
Zoals ik het dus zie is het eigenlijk een keerlus en geen keer driehoek. De baan vereist ook niet een druk verkeer.

Mocht ik het te simpel zien, dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Cor

captainc

Bericht door captainc »

'Ook in de helix kan geen trein staan. Immers, ik moet dit vrijhouden, omdat er maar een enkel spoor naar en van het schaduwstation gaat.'

Je hoeft het niet zo zeer vrij te houden, maar als er een trein staat, moet die eerst doorrijden. Aan de ene kant laat je geen trein staan in een helix, aan de andere kant kun je ruimte tekort komen als je 'teveel' treinen hebt.
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank

Cor H

Bericht door Cor H »

Dank Clemens voor je aanvulling.

In het schaduwstation kunnen 6 treinen staan. Mijn baan is voornamelijk bedoeld om in het zichtbare deel (niveau 1) te kunnen rangeren en goederentreinen nieuwe samenstellingen te geven. Op de rondgaande baan (niveau 0) van de vorige afbeelding kan een trein een rondje maken. Dat kan zowel een goederentrein zijn of 1 van de DE's, DH's of de DM. Als een goederentrein van niveau 1 naar het schaduwstation moet, dan zal eerst gekeken moeten worden of het rondgaande spoor vrij gemaakt moet worden of een trein erop moet halteren. Van zowel niveau 1 als niveau 2 zal er door de keerlus en helix altijd in 1 keer naar het schaduwstation gereden worden. Hieronder een afbeelding van niveau 1.

Afbeelding

Dit wordt dus handmatig gereden. Wel moeten treinen er automatisch naar toe kunnen, maar dat schijnt mogelijk te zijn, heb ik begrepen.

Meer dan 6 treinen komen er ook niet op de baan. Wel wil ik, als ik Rocrail wat onder de knie heb, meerdere baanprogramma's maken, zodat al mijn materieel een keer de baan op kan. In rust zal er ook niets op de baan staat. Dan gaat alles in een Train Safe aan de muur.
Al met al vind ik het een leuke leercurve en na deze week heb ik ook wat meer tijd om mij te verdiepen in Rocrail, aangezien mijn bovenste draagarm rechts vervangen gaat worden door een kunstmatige.

Staan nog wel steeds de volgende vragen open:
- Als ik alle rails heb geïsoleerd, hoe krijgt de keerlus dan stroom?
- Moet een keerlus ook een inrijmelder en stopmelder?
Met vriendelijke groet,
Cor

Plaats reactie

Terug naar “Digitale modelspoor”