Hi,
Ik ben inmiddels al weer even bezig met mijn N schaal baan.
Omdat deze hijsbaar is, heb ik een tafel vooraf getekend en de onderlaag en bovenlaag vooraf moeten bepalen.
Nu de onderlaag op een paar punten na klaar is, ben ik gestart met de bovenlaag.
Zoals het eerste ontwerp was, kwam ik er alleen achter dat de trein lengte op het schaduw spoor langer was dan wat ik aan een perron kwijt kan.
Daarnaast het uitgeprint op papier en op de tafel geplaatst en het was niet wat ik verwachte, voelde niet lekker.
Ik ben dus opnieuw gaan tekenen met als resultaat hier onder. Op een paar punten na, natuurlijk wel gebonden aan de contructie en afmetingen.
Het idee is om veel tegelijk te kunnen laten gebeuren, vandaar een vrij volle tafel met spoor.
Focus meer op techniek, electrische wissel, bovenleiding, seinen, automatisch ontkoppelen etc.
Totale afmeting is 280x110cm met 7.5cm tussen de lagen.
Trein lengte van schaduw station is +/- 125cm
Voorkant heeft focus op station, loc loods en wat industrie aan het spoor.
Achterop wil ik wat meer grote kantoor / industrie panden plaatsen.
Als er iemand feedback heeft, of nog een slimme aanpassing, dan hoor ik dat graag.
Ik ben benieuwd!
Mark
Hieronder het plan van de top laag.
Hier het gehele spoor plan
En voor de volledigheid ook het tafel ontwerp, om het een en ander extra duidelijk te maken.
Baanplan
Hoi,
Leuk ontwerp, wat me vooral aanspreekt is dat het station in een boog ligt. Ook heb je goed nagedacht over je schaduwstation!!!
Maar het geheel oogt wat onnatuurlijk naar mijn mening. Ik zou het station meer van links onder naar links boven plaatsen en dan een afrit aan de voorzijde als paradespoor. De industrie is best leuk maar een beetje veel, bedenk dat bij eht spoor alles nuttig moet zijn. Zo heeft het linker industriegebouw geen uithaalspoor aan de rechterzijde waardoor de rangeerbeweging altijd over het hoofdspoor moet verlopen. Dat gaat je p den duur tegenstaan.
Groetjes
Leuk ontwerp, wat me vooral aanspreekt is dat het station in een boog ligt. Ook heb je goed nagedacht over je schaduwstation!!!
Maar het geheel oogt wat onnatuurlijk naar mijn mening. Ik zou het station meer van links onder naar links boven plaatsen en dan een afrit aan de voorzijde als paradespoor. De industrie is best leuk maar een beetje veel, bedenk dat bij eht spoor alles nuttig moet zijn. Zo heeft het linker industriegebouw geen uithaalspoor aan de rechterzijde waardoor de rangeerbeweging altijd over het hoofdspoor moet verlopen. Dat gaat je p den duur tegenstaan.
Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Hi Martin,
Bedankt voor je feedback.
Het station in een boog breekt het ontwerp, de voorkant is redelijk strak allemaal, vandaar ook deze keuze.
Schaduw station vond ik in eerste instantie niet nodig, maar ben blij dat het er nu in zit.
Ik kan het station nog wel iets om hoog halen, boog iets scherper in het station en dan kan er nog een spoor voor langs.
Maar hoe de aftakking maken... als ik een aftakking maak van beide sporen heb je al snel 30cm (SL-E392F + SL-E390F + passtukje) recht nodig volgens mij, die ruimte heb ik niet.
Daarnaast is de hoek van 10° nou ook niet dat je makkelijk weg draait met de sporen. Hoe zag jij dat?
Helaas heeft peco geen meegebogen wissel met een kleine radius, de bogen die er liggen zijn 250mm en 282mm, de SL-E386F is al 457mm.
Ik vind het wel een leuk idee om te kijken of je idd aan de voorkant een spoor kan laten zakken, niet perse als parade lijn, maar denk dan meer iets van een open tunnel bak inrijden ofzo, deze moet dan ergens bij het schaduw station aansluiten, anders haal ik de 7,5cm niet met een normaal percentage. (De hellingen achterop + links en rechts 45° van de boog zijn nu nodig om de 7,5cm met 2,9% klim / afdaling te krijgen)
De industrie links, is geen industie maar een loc loods (https://www.dtswebshop.nl/nl/37806-n-lo ... andig.html, ben daar al wat mee aan het knutselen geweest om de deuren dmv een servo open en dicht te zetten. Uithalen miste idd, dat zou dan via de industrie sporen moeten gebeuren. Kan dit wel naar rechts halen, in plaats van een van de industrie panden aan het spoor, is misschien logisch
Hieronder de eerste opzet van de nieuwe ideeën, als iemand suggesties heeft hoor ik het weer graag.
Bedankt voor je feedback.
Het station in een boog breekt het ontwerp, de voorkant is redelijk strak allemaal, vandaar ook deze keuze.
Schaduw station vond ik in eerste instantie niet nodig, maar ben blij dat het er nu in zit.
Ik kan het station nog wel iets om hoog halen, boog iets scherper in het station en dan kan er nog een spoor voor langs.
Maar hoe de aftakking maken... als ik een aftakking maak van beide sporen heb je al snel 30cm (SL-E392F + SL-E390F + passtukje) recht nodig volgens mij, die ruimte heb ik niet.
Daarnaast is de hoek van 10° nou ook niet dat je makkelijk weg draait met de sporen. Hoe zag jij dat?
Helaas heeft peco geen meegebogen wissel met een kleine radius, de bogen die er liggen zijn 250mm en 282mm, de SL-E386F is al 457mm.
Ik vind het wel een leuk idee om te kijken of je idd aan de voorkant een spoor kan laten zakken, niet perse als parade lijn, maar denk dan meer iets van een open tunnel bak inrijden ofzo, deze moet dan ergens bij het schaduw station aansluiten, anders haal ik de 7,5cm niet met een normaal percentage. (De hellingen achterop + links en rechts 45° van de boog zijn nu nodig om de 7,5cm met 2,9% klim / afdaling te krijgen)
De industrie links, is geen industie maar een loc loods (https://www.dtswebshop.nl/nl/37806-n-lo ... andig.html, ben daar al wat mee aan het knutselen geweest om de deuren dmv een servo open en dicht te zetten. Uithalen miste idd, dat zou dan via de industrie sporen moeten gebeuren. Kan dit wel naar rechts halen, in plaats van een van de industrie panden aan het spoor, is misschien logisch
Hieronder de eerste opzet van de nieuwe ideeën, als iemand suggesties heeft hoor ik het weer graag.
Ben nog even aan het puzzelen geweest, eerst het ontwerp van de vorige post afgemaakt en daarna ben ik het station uit de andere kant gestart.
De helling voor de rechterkant light achterop en daardoor is daar iets meer ruimte voor wat wissels.
Voordeel nu is dat het lukt om een overloop is tussen beide sporen te maken rechts, waardoor het spoor voorlangs vanuit beide richtingen gereden kan worden.
Ik vind vooral de linkerkant van het station lastig, heb daar nu 2 opstel sporen boven, 1 spoor waar ik een tankplaats van wil maken, ander spoor voor opstellen rangeer loc(s).
Ik moet wel even gaan kijken hoe ik de wissel aandrijving ga doen (gebruik de MTB MP1), rechts komen wat wissels nu op een plek waar de onderlaag dicht is.
Zijn er opties om de aandrijving door 2 lagen (dus 7,5cm diep) te doen? Verlengen is horizontale vlak is niet zo lastig, maar verticaal... kan zelf nog even niets verzinnen.
Ander toch dat stuk bodem verwijderen, is voornamelijk voor de constructie gedaan.
Wederom benieuwd naar wat opmerkingen of suggesties, alles is welkom.
Hieronder de top laag, met het dalende spoor op de voorkant. En voor het totaal plaatje ook nog de het hele plan
De helling voor de rechterkant light achterop en daardoor is daar iets meer ruimte voor wat wissels.
Voordeel nu is dat het lukt om een overloop is tussen beide sporen te maken rechts, waardoor het spoor voorlangs vanuit beide richtingen gereden kan worden.
Ik vind vooral de linkerkant van het station lastig, heb daar nu 2 opstel sporen boven, 1 spoor waar ik een tankplaats van wil maken, ander spoor voor opstellen rangeer loc(s).
Ik moet wel even gaan kijken hoe ik de wissel aandrijving ga doen (gebruik de MTB MP1), rechts komen wat wissels nu op een plek waar de onderlaag dicht is.
Zijn er opties om de aandrijving door 2 lagen (dus 7,5cm diep) te doen? Verlengen is horizontale vlak is niet zo lastig, maar verticaal... kan zelf nog even niets verzinnen.
Ander toch dat stuk bodem verwijderen, is voornamelijk voor de constructie gedaan.
Wederom benieuwd naar wat opmerkingen of suggesties, alles is welkom.
Hieronder de top laag, met het dalende spoor op de voorkant. En voor het totaal plaatje ook nog de het hele plan
Hoi,
Het station is leuk zo!
Hoe is de bereikbaarheid van het schaduwstation?Door de hellingen die er voor langs lopen is dat wel een punt van aandacht.
Het industriegedeelte vind ik persoonlijk wat steriel.
Misschien kun je dat gedeelte iets speelser maken?
Bijv. niet alle sporen op 1 lijn eindigen.
Groet
Bert
Het station is leuk zo!
Hoe is de bereikbaarheid van het schaduwstation?Door de hellingen die er voor langs lopen is dat wel een punt van aandacht.
Het industriegedeelte vind ik persoonlijk wat steriel.
Misschien kun je dat gedeelte iets speelser maken?
Bijv. niet alle sporen op 1 lijn eindigen.
Groet
Bert
Hi Mark,
Je baan is hijsbaar. Das interessant, moet ik ook gaan doen vrees ik.
Hoe heb je dat gedaan?
En met de hand omhoog trekken, of elektrisch?
Groet
Rodie
Je baan is hijsbaar. Das interessant, moet ik ook gaan doen vrees ik.
Hoe heb je dat gedaan?
En met de hand omhoog trekken, of elektrisch?
Groet
Rodie
Bert, bedankt voor je feedback.
Het spoor dat voor het schaduw station loopt is daar als volledig gedaald, maar met 7cm ruimte is het alsnog beperkt. Ik denk er aan om bovenop toegangs luikjes te maken mochten er problemen zijn.
Industrie sporen vind ik ook lastig, ga nu eerst het station en het dalende spoor doen, industrie sporen als laatst.
Mocht iemand hier nog input hebben, graag!
Rodie, ja de hele tafel is hijsbaar.
In de 4 hoeken een staalkabel die via katrollen naar een elektrische lier gaan. Was allemaal niet goedkoop, maar werkt wel mooi.
Ik zal eerdaags een draadje starten met wat foto’s van de bouw. Hieronder alvast een foto
(Staat nu wel op schragen zodat ik aan de achterkant er bij kan)

Het spoor dat voor het schaduw station loopt is daar als volledig gedaald, maar met 7cm ruimte is het alsnog beperkt. Ik denk er aan om bovenop toegangs luikjes te maken mochten er problemen zijn.
Industrie sporen vind ik ook lastig, ga nu eerst het station en het dalende spoor doen, industrie sporen als laatst.
Mocht iemand hier nog input hebben, graag!
Rodie, ja de hele tafel is hijsbaar.
In de 4 hoeken een staalkabel die via katrollen naar een elektrische lier gaan. Was allemaal niet goedkoop, maar werkt wel mooi.
Ik zal eerdaags een draadje starten met wat foto’s van de bouw. Hieronder alvast een foto
(Staat nu wel op schragen zodat ik aan de achterkant er bij kan)

thx
Ik ga dit ook eens onderzoeken.
Enne meer foto's zijn altijd welkom
Groet
Rodie
Ik ga dit ook eens onderzoeken.
Enne meer foto's zijn altijd welkom

Groet
Rodie